Ford Genk : Limburgse politici reageren op sluiting Ford Genk (Vandeurzen-Reynders-Belet)

(Belga) Vlaams minister van Welzijn en Limburger Jo Vandeurzen noemt de aangekondigde sluiting van Ford Genk “dramatisch”. Hij had naar eigen zeggen gehoopt op het “minst slechte nieuws”, een afvloeiing. De aangekondigde sluiting van Ford Genk is ook bij de gouverneur van Limburg als een zware klap gekomen. “Ik ben geschrokken over de sluiting, maar ook over de manier waarop”, zegt Herman Reynders in een reactie. “We zijn aangeslagen, maar niet dood.” Ivo Belet interpelleert dan weer de Europese Commissie over de sluiting van Ford Genk.

Jo Vandeurzen heeft vanmiddag samen met minister-president Kris Peeters en enkele andere Vlaamse ministers overleg met de directie van Ford Europe. “Ik wil eerst van hen horen wat er nu juist aan de gang is”, zegt een aangeslagen Vandeurzen. “Ik wil horen wat de uitleg is voor de gebroken beloftes.” De aankondiging is hoe dan ook dramatisch volgens de Limburger. “Deze ochtend had ik nog gehoopt op het minst slechte nieuws.” Gouverneur Reynders is op weg naar Genk, waar hij de werknemers zijn medeleven zal betuigen. Voor Limburg zal het verlies van Ford een zware klap zijn. “Wij hebben nog altijd een tewerkstellingsachterstand in vergelijking met het gemiddelde in Vlaanderen. We zoeken permanent naar nieuwe jobs”, zegt de gouverneur. Reynders is niet te spreken over de handelswijze van de Europese directie van Ford. Vooral het feit dat ze anderhalf jaar geleden nog beloftes deed (er was toen sprake van werkzekerheid tot 2020), steekt. Bovendien vindt de gouverneur dat de Europese directie de mensen die jarenlang in de fabriek hebben gewerkt, “ook in de ogen moet durven kijken”. De Europese toplui waren woensdag niet op de bijzondere ondernemingsraad. De Europese Commissie moet actief tussenbeide komen bij grootschalige herstructureringen die verband houden met de werking van de Europese eenheidsmarkt. Zo reageert CD&V-Europarlementslid Ivo Belet op de sluiting van Ford Genk. Hij heeft daarover woensdag een interpellatie ingediend bij bevoegd eurocommissaris Michel Barnier. Volgens Belet sluit Ford de fabriek in Genk omdat de Belgische markt kleiner is dan de Duitse of de Spaanse. Het bedrijf kampt met overcapaciteit en zware verliezen en wil die niet afwentelen op markten met veel potentiële klanten, zoals ook al met Opel Antwerpen gebeurde. “Deze ongelijke behandeling is onrechtvaardig en onverteerbaar. Ze is ook in strijd met de principes van de Europese interne markt. De Commissie zou daarom actief moeten tussenbeide komen bij dergelijke grootschalige herstructureringen die verband houden met de werking van de interne markt. Dat is de enige manier om ze evenwichtig en sociaal aanvaardbaar te laten gebeuren”, aldus Belet. (DLA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content