Ford Genk: Band opnieuw stil na 78 auto’s

© Belga

De lopende band bij Ford Genk ligt opnieuw stil, nadat 78 auto’s geproduceerd werden. Intussen hebben de eerste auto’s al de parking van de fabriek verlaten.

De band bij Ford Genk ligt opnieuw stil. Volgens de vakbonden werden er 78 auto’s geproduceerd, maar stokte daarna de toevoer van onderdelen. De eerste 78 wagens hebben intussen de terreinen van Ford Genk mogen verlaten. De afspraak met de directie luidt dat er evenveel auto’s de parking van de Ford-fabriek mogen verlaten als er nieuwe geproduceerd werden.

“De auto’s die nu het terrein verlaten, gaan naar de verdelers die al het langst wachten”, zegt Ford-woordvoerder Jo Declercq. “De verdelers zijn hiervan op de hoogte, zij zullen hun klanten hier verder over informeren.”

Kaartje leggenBij de Ford-fabriek wordt nog even gewacht om de mensen naar huis te sturen, maar volgens de bonden van de toeleveranciers zal er zeker niemand meer aan de slag gaan woensdag. De werknemers van Ford Genk wachten in de refter op een signaal om naar huis te mogen gaan. Ondertussen wordt hier en daar een kaartje gelegd.

Het signaal om de werkdag af te blazen zal allicht niet lang meer uitblijven, aangezien bij de toeleveranciers de hoop is opgegeven dat daar vandaag nog wordt gewerkt. Een ultieme poging van de directie van toeleveraar SML om de stakerspost te overtuigen, heeft niets uitgehaald.

“Wij hebben geprobeerd om het standpunt van de mensen aan de stakingspost over te brengen bij de directie”, zegt Hasan Düzgün van de liberale vakbond bij SML. “De kaarten liggen niet eenvoudig. Ook wij kunnen hen niet overtuigen om zomaar het werk te hervatten. Vandaag, morgen en mogelijk ook nog volgende week is de actiebereidheid nog erg groot.”

De directies van de vier toeleveringsbedrijven SML, IAC, Syncreon en Lear vergaderen woensdagnamiddag nog met elkaar om de toestand te evalueren. Ook andere leveranciers als Zender en Facil worden mogelijk bij het overleg betrokken.

’95 procent werknemers aanwezig’

Volgens de directie van Ford Genk is 95 procent van de werknemers die de ochtendploeg moeten bemannen, aanwezig. Ze zijn aan het werk en worden dus ook door Ford betaald. “Maar dit uiteraard zo lang de voorraad van onderdelen strekt. We volgen de situatie per minuut op”, aldus woordvoerder Jo Declercq eerder op de dag. Een groep van een vijftigtal mensen blokkeert nog de toegang naar de toeleveranciers.

Eens er voldoende mensen aan de band hadden postgevat, werd de band in de Genkse autofabriek opgestart. “Intussen is 95 procent van onze mensen aan het werk”, zegt Declercq. “Het spreekt voor zich dat zij voor hun prestaties door Ford worden vergoed en dus een normaal loon krijgen voor de gewerkte uren.” De voorraad bij de toeleveranciers zou maximaal 2 uur werk garanderen.

Pas als er 100 procent zekerheid is dat er geen nieuwe onderdelen meer zullen binnenkomen, zullen er mensen naar huis worden gestuurd, zeg Declercq.

Alles hangt af van de vastberadenheid van een harde kern van zowat vijftig mensen die de toegang naar de toeleveranciers afgesloten houden. De politie is ter plaatse, maar houdt van op afstand een oogje in het zeil. Voorlopig is niemand geneigd om – desnoods met harde hand – de blokkades op te heffen, al hebben de militanten aan de stakingspost al aangegeven niet bang te zijn voor een confrontatie.

Tumult

De menigte aan de toegang naar de toeleveranciers zwol op een bepaald moment aan tot circa 700 mensen, maar ruim de helft daarvan ging opnieuw naar huis omdat ze toen niet aan het werk konden.

Bij Ford Genk werden de werkwilligen niet tegengehouden, maar was er wel wat tumult met collega’s die tegen de werkhervatting hebben gestemd. Het bleef bij enkele scherpe woordenwisselingen. Naar schatting 65 procent van de Ford-werknemers is de fabriek binnengegaan, maar ze kunnen daar weinig doen omdat er geen onderdelen vanuit de toeleveringsbedrijven aankomen. Door zich aan te melden komen zij wel in aanmerking voor een werkloosheidsvergoeding door overmacht.

Neen-stemmers willen zich niet neerleggen bij uitslag

Bij de bekendmaking van de uitslag van de stemming over het hervatten van de productie, vorige maandag, hadden de neen-stemmers al duidelijk laten weten dat ze zich niet zomaar bij de beslissing van de meerderheid zouden neerleggen. Ze voegen nu de daad bij het woord, en hebben op een meeting voor de personeelsleden van de 4 toeleveringsbedrijven dinsdagavond opgeroepen om de toegang naar de 4 fabrieken te blokkeren.Aangezien een gelijkaardige actie van enkelingen enkele maanden geleden al de totale productie wist lam te leggen bij zowel de toeleveranciers als bij Ford Genk, is het erg waarschijnlijk dat deze grote groep tot hetzelfde in staat zal zijn.

Peeters: ‘Stappen vooruit zetten in onderhandelingen’


Ondertussen heeft ook Vlaams minister-president Kris Peeters de vakbonden en de directie bij Ford Genk opgeroepen om snel “stappen vooruit te zetten in de onderhandelingen”. “Dat is in het belang van iedereen”, zo zei Peeters in het Vlaams Parlement in antwoord op een vraag van CD&V-parlementslid Johan Sauwens.

“De spanning en onzekerheid nemen ernstige vormen aan. Ik roep dan ook alle betrokkenen, de vakbonden, de directie en de toeleveranciers op om stappen vooruit te zetten in de onderhandelingen”, aldus Peeters. De Vlaams minister-president zei nog dat de Vlaamse regering niet kan “interveniëren” in die onderhandelingen, maar dat werkgroep Ford wel onmiddellijk opnieuw kan samenkomen als de vakbonden dat willen. (Belga/TV/SD/EA/RDM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content