Fietspaden in goede staat, maar voldoen niet aan eisen

Iets minder dan 90 procent van de fietspaden langs gewestwegen in Vlaanderen verkeert in goede staat. De inrichting scoort minder goed.

Dat blijkt uit nieuw onderzoek waarvan minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) de resultaten heeft voorgesteld. De minister liet voor het eerst ook de inrichting van de fietspaden onderzoeken.

Die scoort een pak slechter, maar Crevits belooft verbetering. Het onderzoek voor het derde rapport over de toestand op de fietspaden werd uitgevoerd in de zomer van 2011. “Dat negen op de tien kilometer fietspad in goede staat is, betekent een status quo ten opzicht van de twee vorige onderzoeken in 2007 en 2009, ondanks twee zware winters”, zegt Crevits.

6.740 kilometer fietspad

In totaal werd 6.740 kilometer fietspad onderzocht. Er werd gekeken naar de structuur (oneffenheden en andere gebreken) en het onderhoud (waterafvoer, overgroeiing…). Over heel Vlaanderen voldoet 89,90% aan de vooropgestelde criteria. De provincies Limburg (94,60%) en Antwerpen (94,10%) scoren het best, Oost-Vlaanderen (89,40%) en vooral Vlaams-Brabant (85,70%) en West-Vlaanderen (85,40%) zitten onder het gemiddelde.

“Maar het is niet omdat een fietspad in goede staat is, dat de inrichting ook in orde is”, zegt Crevits. Daarom liet ze ook nagaan in welke mate de fietspaden beantwoorden aan de normen van het vademecum fietsvoorzieningen, de leidraad voor het beheer van fietsinfrastructuur in Vlaanderen. Daarin staat bijvoorbeeld hoe breed een fietspad moet zijn en hoe ver het van de rijbaan verwijderd moet liggen.

Inrichting minder in orde

Op het vlak van inrichting scoren de fietspaden een pak minder goed. Slechts 37% voldoet aan de criteria van het vademecum. “Het onderzoek naar de inrichting is nieuw, het gaat om een nulmeting”, legt Crevits uit. “Je kunt dus niet vergelijken met het verleden.” Ze benadrukt dat het Agentschap Wegen en Verkeer, dat het onderzoek voerde, streng tewerk ging bij zijn beoordeling. Van zodra een fietspad aan één van de eisen niet voldeed, kreeg het de stempel ‘niet conform’.

“De voorbije vijf jaar is bijna duizend kilometer nieuw of vernieuwd fietspad aangelegd langs de gewestwegen.

In de meeste gevallen voldoen die aan de criteria, de problemen zitten vooral bij de oude wegen”, zegt ze. Tegen 2015 hoopt Crevits de helft van de fietspaden
langs conform te krijgen. Jaarlijks wil ze daarvoor 100 miljoen euro investeren, onder meer in samenwerking met de gemeentebesturen.
Volgens Crevits is het in orde brengen van de inrichting niet eenvoudig.

“Veel van die fietspaden liggen langs druk bebouwde gewestwegen. Als we de infrastructuur willen verbreden, moeten we dan ook vaak gaan onteigenen – woningen of voortuinen van woningen. Dat kost tijd en geld.” (Belga/SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content