Federale ombudsman kreeg vorig jaar minder nieuwe dossiers

26/03/12 om 16:49 - Bijgewerkt om 16:49

(Belga) Het aantal klachten bij de federale ombudsman is vorig jaar gedaald ten opzichte van 2010. De hoeveelheid informatievragen is daarentegen opnieuw gestegen. Dat blijkt uit het jaarverslag 2011 van de federale ombudsman, dat maandag in de Kamer werd voorgesteld.

Federale ombudsman kreeg vorig jaar minder nieuwe dossiers

Alles samen ontving de ombudsman in 2011 7.682 nieuwe dossiers. Het jaar voordien was nog sprake van 8.231 dossiers. Ze kunnen worden onderverdeeld in klachten en informatievragen. De klachten daalden van 6.964 in 2010 naar 6.294 in 2011, al ligt hun aantal nog steeds aanzienlijk hoger dan in 2009 (5.245 nieuwe klachten). Van alle klachten werden er vorig jaar 4.665 dossiers ontvankelijk bevonden. De vragen om informatie zitten sinds 2009 in stijgende lijn en klokten vorig jaar af op 1.388. De stijging van het aantal nieuwe dossiers in 2010, toen sprake was van een toename met 28 procent, en de gedeeltelijke terugval in 2011 zijn grotendeels voor rekening van de immigratiediensten, legde ombudsman Guido Schuermans uit. Bijna de helft van de ontvankelijke klachten betreft de immigratiediensten: Binnenlandse Zaken, de diplomatieke en consulaire posten. De ombudsdienst noteerde vorig jaar ook een forse stijging van het aantal klachten waarbij de redelijke termijn niet werd gerespecteerd. De ombudsnorm werd liefst 1.158 keer, of in 56,5 procent van het aantal onderzochte klachten geschonden. Veel andere klachten gaan over de informatie die de administratie verstrekt. (LOD)

Onze partners