FAVV ontving in 2017 meer klachten en meer vragen van consumenten

05/07/18 om 14:05 - Bijgewerkt om 14:11

Bron: Belga

(Belga) Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) heeft vorig jaar 3.804 klachten van consumenten ontvangen, een stijging van 4,2 procent tegenover 2016. Het FAVV kreeg in 2017 liefst 26 procent meer vragen van consumenten tegenover 2016. Dat heeft vooral te maken met het fipronilincident in augustus.

Het Voedselagentschap stelde donderdag zijn jaarverslag van 2017 voor. "Het was geen jaar zoals al de andere en zal altijd geassocieerd blijven met de ontdekking van het illegale gebruik van fipronil in de legkippenhouderijen", zegt gedelegeerd bestuurder Herman Diricks. Voor het FAVV staat de consument centraal, benadrukt Diricks. In 2017 kreeg het meldpunt voor de consument 8.870 vragen van consumenten, waarvan 1.345 vragen (15 pct) over fipronil. Het voedselagentschap besteedt het meeste aandacht aan pitazaken. "Die blijven het niet goed doen. We blijven deze zaken streng controleren en opvolgen", zegt Diricks. (Belga)

Onze partners