FACTCHECKER

© illustratie FRED

‘Zolang je minder dan 25.000 kilometer per jaar rijdt, maak je net als 9 op de 10 Belgen winst met onze verzekering per kilometer’, hoorden we onlangs in de radioreclame van een verzekeraar.

Die verzekering zou dus goedkoper zijn voor bijna iedereen. Maar waarop steunt dat cijfer? En goedkoper dan wát?

Goedkoper dan wat autobestuurders nu elders betalen, zegt de commerciële directeur van het bedrijf in kwestie. ‘Een premie verschilt voor elk individueel risico. We hebben een marktvergelijking gemaakt, met een groot aantal simulaties voor chauffeurs met verschillende leeftijden, auto’s en woonplaatsen, een verschillend schade-verleden enzovoort. Daaruit blijkt dat ons kilometerverzekeringstarief in vergelijking met de concurrentie, zeker tegenover het marktgemiddelde, in 9 op de 10 gevallen goedkoper is. Zowel voor de BA-autoverzekering (de wettelijk verplichte verzekering burgerlijke aansprakelijkheid, die schade aan anderen vergoedt wanneer je schuld hebt aan een ongeluk, nvdr.) als voor een omniumverzekering.’

Mogen we die vergelijking zien? ‘Nee. Dat is een intern document, opgemaakt door een externe consultant.’

De aanbieder is een direct- of onlineverzekeraar. ‘Een bol.com van de verzekeringswereld’, zegt een insider. Daarbij sluit je rechtstreeks met de maatschappij een verzekering af, zonder tussenkomst van een makelaar of agent. Via een onlinetool met een uitgebreide vragenlijst, waarin je onder meer je autotype en aantal kilometers per jaar opgeeft, krijg je de premie te zien en kun je de verzekering in het winkelmandje droppen.

Wie minder kilometers rijdt, heeft statistisch gezien minder kans op een ongeval. Ook andere maatschappijen geven daarom korting aan wie jaarlijks minder dan bijvoorbeeld 10.000 of 15.000 kilometer aflegt. Maar zij rekenen niet af per kilometer, zoals de onlineverzekeraar waarover we het hier hebben.

Is dat goedkoper voor 9 op de 10 Belgen? ‘Dat is moeilijk uit te klaren, maar het cijfer lijkt me onwaarschijnlijk hoog’, zegt professor verzekeringswezen Katrien Antonio (KU Leuven). Een vergelijking die docente verzekeringen Leen Wouters (Karel de Grote Hogeschool) voor de BA-autoverzekering op vraag van Knack maakte, leert dat de formule goedkoop is voor een grote meerderheid van chauffeurs die in jargon ‘de beste risico’s’ worden genoemd. Kort door de bocht: niet jonger dan dertig, geen 75-plussers, geen brokkenpiloten.

Geef je in de tool een wat afwijkend risicoprofiel in – dat van een negentienjarige chauffeur uit Antwerpen, bijvoorbeeld – dan krijg je in de plaats van een bedrag de volgende melding: ‘Sorry. Op basis van je gegevens kunnen we geen verzekeringspremie voor je berekenen.’

‘De lokroep is een marketingtruc’, zegt Maarten Matienko van mobiliteitsclub VAB. ‘Wie alleen de positieve risico’s neemt, ondergraaft het solidariteitsprincipe. Jongeren en senioren vinden soms moeilijk een verzekering. Meer dan het aantal kilometers bepaalt wellicht vooral je rijstijl je ongevalrisico, maar die factor kun je niet ingeven.’

Een onlineverzekeraar moet geen kantorennetwerk bekostigen, en kan daardoor een gunstig tarief aanbieden. Maar behalve de prijs is er ook de service, beklemtoont de Ombudsman van de Verzekeringen tot slot: ‘Als er iets misloopt, heb je geen makelaar of agent die je helpt om alles geregeld te krijgen.’

CONCLUSIE

Omdat de stelling en het cijfer onvoldoende bewezen zijn, beoordeelt Knack ze als grotendeels onwaar.

Om de paar jaar je autoverzekering herbekijken, loont de moeite. De harde concurrentie onder verzekeraars kan in je voordeel uitvallen.

GROTENDEELS ONWAAR

Door JAN JAGERS, illustratie FRED

‘De autoverzekering per kilometer is goedkoper voor 9 op de 10 Belgen’ Reclameboodschap van een verzekeraar

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content