Fabrikant Fyra biedt excuses aan

20/01/13 om 08:52 - Bijgewerkt om 08:52

Het Italiaanse bedrijf AnsaldoBreda heeft Nederland en België excuses aangeboden voor de problemen met de Fyra-trein. Het bedrijf belooft zijn uiterste best te doen om de 'onverwachte' problemen op te lossen.

Fabrikant Fyra biedt excuses aan

© Belga

Het bedrijf heeft een team van 40 personen samengesteld die In Italië en Nederland een diepgaand onderzoek gaan instellen om tot een oplossing van alle problemen te komen, 'in de nauwste samenwerking' met de technici van de NS.

Veiligheid niet in gevaar
AnsaldoBreda benadrukt dat de schade die de treinen leden door ijsblokken nooit de veiligheid van de treinen en de passagiers in gevaar heeft gebracht. De hogesnelheidstrein V250 heeft alle testen ondergaan, waaronder een proef in een klimaatkamer in het internationaal erkende Arsenal Institute in Wenen. Ook op een circuit in Tsjechië zijn proeven gedaan. Nergens zijn de in Nederland en België opgedoken problemen gemeld.

De NS maakte bekend voorlopig de afname van nieuwe Fyra-treinen te staken. Ook gaat het spoorbedrijf AnsaldoBreda aansprakelijk stellen voor de problemen met de hogesnelheidstrein. De NS had 16 treinen à 20 miljoen euro per stuk besteld en heeft er inmiddels 9 in bezit. De levering van de overige 7 treinen is opgeschort.

Hoe hoog een eventuele schadeclaim, die werd aangekondigd, kan uitvallen, weet de NS niet. Coalitiepartijen VVD en PvdA in de Tweede Kamer steunen de claim, zo lieten zij weten. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) ziet de problemen echter nog als een zaak tussen de NS en AnsaldoBreda.

Rijverbod
De Fyra, een verbinding tussen Amsterdam en Brussel, kampt sinds de start begin december met vertragingen en uitval. België verbood het rijden met de trein op zijn spoornet nadat daar een deel van het plaatwerk van een Fyra werd gevonden. Dat was onder een trein uit gevallen na sneeuw en vorst.

Maandag vindt er overleg plaats tussen de Nederlanders en de Belgen over een directe intercityverbinding tussen Roosendaal en Antwerpen. Een 'onafhankelijke partij' gaat kijken naar de betrouwbaarheid van de treinen voordat de Fyra weer gaat rijden, aldus de NS.

Het is niet de eerste keer dat een trein van AnsaldoBreda in opspraak is. In 2011 stelden de Deense spoorwegen DSB treinen van het type IC4 van het bedrijf buiten dienst. Ze voldeden niet en de levering was net als bij de Nederlandse treinen met jaren vertraagd. Treinen stopten onder meer niet tijdig voor een rood sein. Het werd een grote politieke kwestie in Denemarken. Vorig jaar gingen de treinen weer mondjesmaat rijden. (Belga/TE)

Lees meer over:

Onze partners