Extra Thalys-treinen tussen Brussel en Amsterdam na Fyra-debacle

17/07/13 om 14:09 - Bijgewerkt om 14:09

Vanaf maandag 7 oktober zullen tussen Brussel en Amsterdam extra Thalys-treinen sporen. De extra hogesnelheidstreinen komen er omwille van het debacle met de Fyra.

Extra Thalys-treinen tussen Brussel en Amsterdam na Fyra-debacle

© Image Globe

De NMBS en de NS, de Nederlandse spoorwegmaatschappij, hadden Thalys verzocht extra treinen in te leggen na het Fyra-debacle, de HST-verbinding tussen Brussel en Amsterdam die na aanhoudende technische malaise afgevoerd werd . Er was eerst sprake van midden december als startdatum voor de bijkomende treinen, maar dat wordt dus reeds 7 oktober.

Vanaf maandag tot en met donderdag zal het aantal verbindingen tussen de twee steden toenemen van 9 tot 11 Thalys-treinen per dag. Op vrijdag zullen er in plaats van 10 nu 12 treinen op het traject Brussel-Amsterdam rijden en op het traject Amsterdam-Brussel 13 in plaats van 11. De Thalys-treinen doen ook de stations van Rotterdam en Schiphol aan.

Ook bijkomende intercity-treinen

De twee extra heen- en terugreizen moeten "het comfort voor de reiziger verhogen dankzij een completer aanbod van uurregelingen per dag", klinkt het. De verkoop van Thalys-tickets tussen Brussel en Amsterdam steeg vorig jaar met 5,5 procent en ook de bezettingsgraad van de treinstellen is "zeer hoog". De twee extra treinen in beide richtingen per dag beteken een capaciteitsgroei van zowat 17 procent, of een potentieel van ongeveer 8.000 extra plaatsen per week, zo stelt Thalys. De trein spoort in 1u49 tussen Brussel en Amsterdam. De tickets voor de nieuwe verbindingen zullen vanaf donderdag verkocht worden.

Naast extra HST's van Thalys zullen ook bijkomende intercity-treinen tussen Brussel en Den Haag ingelegd worden, zo deelden de spoorbazen van de NMBS en NS vorige maand mee in het Nederlandse parlement. Vanaf 7 oktober zal die IC-trein 10 keer per dag rijden in beide richtingen, tegenover 8 keer momenteel. Vanaf 15 december wordt de frequentie verhoogd naar 12, klonk het toen in Den Haag. Op termijn willen beide maatschappijen tot zestien IC-treinen Brussel-Den Haag per dag - die rijden op het klassieke spoor . Die treinen zullen maar tot Den Haag rijden: een verlenging naar Amsterdam ligt moeilijker omwille van capaciteitsproblemen.

De intercity's werden op 18 februari opnieuw ingevoerd ter vervanging van de Fyra. (Belga/TE)

Lees meer over:

Onze partners