Expert: ‘Ongeval had minder erg kunnen zijn’

© Reuters

Voor het eerst noemt een Duitse veiligheidsexpert de tunnel in Zwitserland waar het dramatische ongeval zich voordeed ‘onveilig’. ‘Als de Zwitsers vangrails hadden gebouwd, was de tol van het ongeval veel minder zwaar geweest.’

De Zwitserse tunnel in Sierre, waar het dramatische busongeval dinsdagavond plaatsvond, heeft volgens het oordeel van een

ongevalsexpert tekortkomingen op vlak van veiligheid. Met vangrails had het ongeluk waarschijnlijk een minder zware afloop gekend, zegt Johannes Hübner, ongevalsexpert bij de internationale vereniging voor bustoerisme RDA, woensdag aan persagentschap DPA.

Noodnis

Volgens de eerste analyses zou de bus in een lange bocht naar rechts met het rechtervoorwiel tegen de stoeprand geraakt zijn, aldus Hübner. Die rand houdt echter op bij het begin van de noodnis, waardoor de bus de tegendruk van de rand verloor en in de 50 meter lange inham zou gereden zijn.

Wand

“Vooraleer men kan reageren, zijn de eerste 15 of 20 meters al voorbij”, meent Hübner. De bestuurder zou evenwel nog tegengestuurd hebben. De bus zou dan tegen de rechte hoek van de massieve wand aan het einde van de nis gebotst zijn, volgens de expert met een snelheid van 50 kilometer uur, wat de omvang van de schade zou verklaren.

Vangrail

Hübner meent dat overal in de tunnel een vangrail aangebracht zou moeten zijn. Bovendien was er geen invoegstrook na de noodnis. “Op zijn minste had er een dubbele vangrail aan het begin en het einde van de noodnis moeten zijn.”

De Zwitserse tunnel werd in 2005 nog getest door de Duitse autoclub ADAC en kreeg toen de score “goed”. (Belga/EE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content