Expert autotechnologie: ‘Onze ministers van Verkeer kennen niets van verkeer’

© iStock

Het probleem van de sjoemelsoftware is totaal niet opgelost, zegt Mark Pecqueur (Thomas More Hogeschool). ‘Klanten en constructeurs moeten aanvaarden dat het vermogen van hun auto omlaag moet. Niemand heeft 180 pk nodig.’

Waarom worden in België dieselwagens verbannen, terwijl ze in Zwitserland nog steeds gepromoot worden? (Frieda Van Oekelen, Schilde)

Mark Pecqueur: Het verschil tussen Zwitserland en de rest van Europa is inderdaad opvallend. De ecologische gevoeligheid is er zeer groot en bovendien hebben de Zwitsers deze zaken altijd streng opgevolgd. Hier hebben we de autokeuring, maar die werkt lang niet zo nauwgezet als de overheidsdiensten daar, die strikt toezien op de juiste emissiewaarden. Bovendien wordt daar ook altijd – terecht – gekeken naar de nieuwste wetenschappelijke technologieën. Veel nieuwe dieselwagens die nu op de markt komen, hebben een Euro 6d-TEMP-motor: die heeft betere emissies dan een benzinewagen.

Zes à zeven jaar geleden kreeg je een premie om een dieselwagen te kopen, nu worden diesels geweerd. Tijd voor een schuldbekentenis en compensatie door de overheid? (Eric Verstuyft, De Pinte)

Pecqueur: Toen die premie er kwam, heb ik hier ook voor gewaarschuwd. Maar de autosector vond het natuurlijk leuk: ze dachten aan de extra inkomsten, maar niet aan de verwachtingen van klanten rond milieu-impact. Hier heeft de overheid echt boter op het hoofd. Tot mijn grote spijt moet ik vaststellen dat er in dit land ministers van Verkeer zijn die werkelijk niets van verkeer kennen. Stel je voor dat je naar een ziekenhuis gaat met een blindedarmontsteking en je krijgt de melding dat de internist en de anesthesist met vakantie zijn, maar dat de tandarts het wel zal oplossen: dat aanvaard je toch ook niet? Wel, voor onze bestuurders kan dat blijkbaar wel. Daarom nemen ze ook belachelijke beslissingen. Eerst de dieselpremie, en nu een radicaal andere, ook weer overdreven richting: de ‘verbanning’ van diesels.

De politiek van De Lijn is ronduit fout. Dat overheidsbedrijf beschouwt zijn passagiers niet als klanten, maar als vee dat in een speciale wagen moet worden verplaatst

Onze dieselwagen moet onze caravan trekken en ook comfortabel hellingen op rijden. Zouden we geen problemen ondervinden met een benzinemotor? (Annelies Guldentops)

Pecqueur: Omdat grote benzinemotoren in ons land zo lang geweerd zijn, kennen wij ze niet, maar ze bestaan wel. In de Verenigde Staten zie je bijvoorbeeld campers met Triton V10-motoren, die tot 500 pk hebben. Die hebben uiteraard geen enkel probleem met hellingen. Maar ook kleinere benzinemotoren kunnen krachtig genoeg zijn. Alleen hebben die een veel hoger toerental nodig (3000 à 5000 toeren) om een helling op te raken. Maar dat is een kwestie van gewoonte. Een helling op rijden met veel toeren is perfect mogelijk en onschadelijk voor een benzinemotor.

De Lijn koopt nog steeds nieuwe dieselbussen. Valt dat nog te verantwoorden? (Steven Verbanck, Ekeren)

Pecqueur: Nee, absoluut niet. De politiek van De Lijn is ronduit fout. Dat overheidsbedrijf beschouwt zijn passagiers niet als klanten, maar als vee dat in een speciale wagen moet worden verplaatst. De Lijn zou het voorbeeld moeten geven met nieuwe, ecologische bussen. Kies toch voor kleine, elektrische busjes in de stadscentra. En voor de grotere bussen zijn lpg of aardgas goede opties, zoals je ook in Frankrijk of Italië ziet. Maar wij zitten opgescheept met de meest conservatieve vervoersmaatschappij van Europa.

VRAAG VAN DE WEEK

Is het probleem met de sjoemelsoftware ondertussen al opgelost? In de VS moest Volkswagen 250.000 auto’s terugkopen, in Duitsland volstond een update van 60 euro. (Jo Verwimp, Asse)

Pecqueur: Nee, dat probleem is totaal nog niet opgelost. Met een software-update van 60 euro kun je zoiets niet oplossen. Daarvoor moet er een stukje nieuwe apparatuur in die wagens worden geplaatst, maar het vermogen van de motoren moet vooral met 20 tot 30 procent omlaag. En daar zijn autoconstructeurs als de dood voor. Ze verkochten jarenlang hun wagens met als belangrijk argument dat die een heel groot vermogen hebben, tot 180 pk. Maar dat heb je helemaal niet nodig: om 120 km/u te rijden volstaat 25 tot 40 pk. Leg dat uit aan je consument en los het op, want anders is de vertrouwensbreuk onherstelbaar.

Partner Content