Ex-hoofdredacteur TV Brussel vrijgesproken voor valsheden en bedrog

01/12/11 om 17:44 - Bijgewerkt om 17:44

(Belga) De Brusselse correctionele rechtbank heeft Jan De Troyer, voormalig hoofdredacteur van TV Brussel, vrijgesproken van valsheid in geschrifte en bedrog. De 61-jarige De Troyer werd ervan beschuldigd dat hij valse facturen zou opgemaakt hebben voor het productiehuis Q&Q, dat programma's maakte voor TV Brussel, en in die facturen journalistieke prestaties zou aangerekend hebben, die hij nooit zou geleverd hebben. De Troyer werd naar aanleiding van het dossier ontslagen bij TV Brussel en denkt er nu aan naar de arbeidsrechter te stappen.

Ex-hoofdredacteur TV Brussel vrijgesproken voor valsheden en bedrog

De Troyer werkte 14 jaar voor TV Brussel maar maakte met het productiehuis Q&Q tussen 2005 en 2009 ook twee reportagereeksen, over voetbalclub FC Brussels en het Anneessensplein. Q&Q verkocht die reeksen aan TV Brussel, terwijl De Troyer als consultant door het productiehuis betaald werd. Op aangeven van Vlaams minister voor Brussel Pascal Smet werd in 2010 een onderzoek gestart tegen De Troyer omdat die voor die reportagereeksen valse facturen zou opgesteld hebben. Daarmee had hij dan zogezegd zowel Q&Q als TV Brussel bedrogen. Het parket dagvaardde De Troyer voor de correctionele rechtbank maar vroeg uiteindelijk de vrijspraak. De rechtbank heeft de journalist nu vrijgesproken van alle schuld. De rechtbank oordeelde dat Q&Q niet meer kon beweren dat de facturen vals waren, omdat het die steeds betaald had, en anderzijds dat het te factureren bedrag op voorhand was afgesproken zonder dat Q&Q of TV Brussel daarbij misleid werden. (KAV)

Onze partners