Europese studie spreekt plan-Magnette tegen

© Belga

Een Europese studie over het spoor lijkt het niet eens te zijn met de voorstellen van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) voor een tweedeling van de spoorweggroep.

Een Europese studie over het spoor lijkt het niet eens te zijn met de voorstellen van minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) voor een tweedeling van de spoorweggroep. Dergelijk model zou niet aangepast zijn aan de dichtheid van het Belgische spoornet, zo schrijft L’Echo.

Volgens de studie die werd uitgevoerd in opdracht van de Europese spoororganisatie CER, kan een “verticale” scheiding in twee afzonderlijke entiteiten “leiden tot extra kosten ten gevolge van onder andere de complexiteit van de interfaces, de ontdubbeling van diensten en de onderhandelingskosten”. De studie ziet dus weinig financiële voordelen aan een tweedeling.

Minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) heeft gereageerd op de studie en wil niet dat men zijn project voor de toekomstige structuur van de NMBS afschildert als een splitsingsproject. Ook hij wil de verschillende entiteiten van de groep integreren, zo klonk het in de marge van een PS-bijeenkomst in Grand Hornu.

De minister zegt verbaasd te zijn dat men zijn studie voorstelt als een splitsingsproject. “De twee maatschappijen (spoorwegmaatschappij NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel, nvdr) bestaan al”, aldus Magnette. “Momenteel, de NMBS-Holding inbegrepen, zijn er zelfs tweeënhalf entiteiten.” “Ook ik wil integreren, door de NMBS-Holding op te heffen, en met een enkel statuut, een enkele regulator, enzovoort”, klonk het nog. “Er moet een enkele spoorwegmaatschappij komen, waarbij voorrang gegeven wordt aan de NMBS, en een andere maatschappij die voor haar werkt.” De PS-minister wil de NMBS-hervorming de komende maanden rond krijgen. (Belga/RDM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content