Europese steun om vrachtwagens van weg te halen "ondoeltreffend"

17/07/13 om 00:30 - Bijgewerkt om 00:30

(Belga) De Europese steun die sinds tien jaar verleend wordt aan projecten om het vrachtvervoer te verschuiven van de weg naar het spoor en de binnenvaart, is ondoeltreffend. "De programma's hadden weinig impact wat betreft het vracht van de weg houden", zo staat in een rapport van de Europese Rekenkamer in Luxemburg. Hij stelt voor alleen nog steun te verlenen aan projecten die vooraf gescreend zijn.

Europese steun om vrachtwagens van weg te halen "ondoeltreffend"

De projectfinanciering via de "Marco Polo-programma's" had tot doel het internationale vrachtvervoer over de weg te beperken, en zo de milieuprestaties van het vrachtvervoer te verbeteren, de congestie te verminderen en de verkeersveiligheid te verhogen. Het eerste Marco Polo-programma (Marco Polo I) had een budget van 102 miljoen euro en liep tussen 2003 en 2006. Het huidige Marco Polo II-programma loopt van 2007 tot 2013 en beschikt over een budget van 450 miljoen euro. Maar de programma's waren ondoeltreffend, aldus de Europese Rekenkamer. Uit zijn controle bleek onder meer dat er niet genoeg relevante projectvoorstellen werden ingediend en dat de meeste projecten ook zonder de Europese steun zouden hebben plaatsgevonden. Bovendien hadden de programma's weinig impact wat betreft het vracht van de weg houden., luidt het nog. Er zijn voorts geen betrouwbare gegevens om de impact op het milieu, de congestie en de verkeersveiligheid te berekenen. (Belga)

Onze partners