Europese cruisesector verscherpt veiligheidsmaatregelen

24/04/12 om 16:15 - Bijgewerkt om 16:15

(Belga) Op een conferentie heeft de Europese cruisesector maatregelen aangekondigd om de veiligheid op cruiseschepen te versterken. Zo komen er strengere voorschriften om afwijkingen van de voorziene route te vermijden, wordt de toegang tot de brug beperkt en zullen schepen voortaan meer reddingsvesten dan passagiers meenemen.

Ruim drie maanden na de ramp met de Costa Concordia voor de Italiaanse kust bliezen Europese beleidsmakers en vertegenwoordigers van de cruisesector dinsdag in Brussel verzamelen om de veiligheidssituatie tegen het licht te houden. Volgens de aanklagers botste de Concordia tegen een rots nadat het schip te dicht bij de kust was gaan varen. De sector kondigt nu aan dat de richtsnoeren van de International Maritime Organisation over de voorafgaande planning van de route en bijhorende manoeuvres "een verplichte minimumvereiste" worden. Alle teamleden van de brug moeten ook "diepgaand gebrieft" worden over de planning. Daarnaast wordt de toegang tot de brug beperkt tijdens manoeuvres of andere momenten dat verhoogde waakzaamheid is vereist, dit "om onnodige onderbrekingen en afleidingen zo beperkt mogelijk te houden". Italiaanse media meldden na de ramp dat de kapitein op het moment van de ramp een jonge Moldavische vrouw op de brug had uitgenodigd, wat de vrouw ontkent. Tenslotte gaan de cruiseschepen voortaan meer reddingsvesten meenemen dan de verplichte één per persoon. "De cruisesector heeft een opmerkelijk palmares inzake veiligheid. Totale veiligheid bestaat niet, zoals het incident met de Concordia heeft aangetoond, maar we streven wel naar een totaal engagement inzake veiligheid", beloofde voorzitter Manfredi Lefebvre van de European Cruise Council. Bevoegd eurocommissaris Siim Kallas begroette de maatregelen. De Europese autoriteiten gaan momenteel de praktische toepassing van de Europese veiligheidsregels voor passagiersschepen na. Dat moet uitwijzen in hoeverre nieuwe regels nodig zijn. "We gaan niet zomaar nieuwe regels voorstellen als reactie op de recente tragedie, maar we moeten er rekening mee houden dat de cruiseschepen tegenwoordig tot 7.000 mensen kunnen meenemen en meer dan een miljard euro kosten om te bouwen. Dat is een moeilijke evenwichtsoefening tussen commerciële belangen en veiligheid", aldus Kallas. (ANDREAS SOLARO)

Onze partners