Europese Commissie wil capaciteit luchthavens vergroten

01/12/11 om 17:43 - Bijgewerkt om 17:43

(Belga) De Europese Commissie heeft maatregelen gepresenteerd om de capaciteit van luchthavens te vergroten. Met een transparante handel in slots en meer concurrentie in de grondafhandeling wil de Commissie een forse toename van vertragingen in het luchtverkeer vermijden.

Europese Commissie wil capaciteit luchthavens vergroten

De Europese luchthavens kampen met capaciteitsproblemen. Die van Londen Heathrow, Londen Gatwick, Milaan, Frankfurt en Düsseldorf lopen al tegen de grenzen van hun capaciteit aan en indien de huidige trends zich doorzetten zouden tegen 2030 negentien van de belangrijkste luchthavens op hun plafond stuiten. Eurocommissaris voor Transport Siim Kallas stipte donderdag aan dat problemen op de grond verantwoordelijk zijn voor zeventig procent van de vertragingen in het luchtverkeer. Op termijn dreigt één op twee vluchten in Europa vertraging op te lopen. Kallas hoopt dat de handel in start- en landingsrechten (slots) soelaas kan bieden tegen de congestie. Luchtvaartmaatschappijen krijgen een kader voor de aan- en verkoop van slots op Europese luchthavens. Daarnaast worden de maatschappijen gesommeerd een groter percentage slots effectief te gebruiken. Meer concurrentie moet de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren. Voor de belangrijkste grondafhandelingsdiensten wordt de minimale keuzemogelijkheid van de in grote luchthavens beschikbare bedrijven verhoogd van twee tot drie. Tenslotte claimt Kallas een grotere rol voor de Commissie bij de vaststelling van geluidsbeperkingen. De eindbeslissing blijft bij lidstaten, maar de Commissie eist meer toezicht op het besluitvormingsproces. Volgens Kallas gaat het erom een evenwicht te vinden tussen de bescherming van burgers die dicht bij luchthavens wonen en de behoeften van mensen die willen reizen. De voorstellen moeten goedgekeurd worden door de lidstaten en het Europees Parlement. Kallas wijst erop dat de maatregelen noodzakelijk zijn om de positie van Europa te vrijwaren, vooral gezien de verwachte 'boom' in Azië. "Met de huidige wereldwijde concurrentie kunnen wij niet anders dan onze manier van zakendoen veranderen. Anders zullen we helemaal geen zaken meer hoeven te doen". (KAV)

Onze partners