Europese Commissie scherpt rechten vliegtuigpassagiers aan

13/03/13 om 17:38 - Bijgewerkt om 17:38

(Belga) Wie in de Europese Unie een vliegtuig neemt of ergens anders met een Europese maatschappij vliegt, geniet heel wat rechten, ook wanneer het mis gaat. Zo moet bij vertragingen voor compensatie gezorgd worden en is er bijstand voor gestrande passagiers. Omdat de toepassing van die rechten echter heel wat te wensen kan overlaten, wil de Commissie ze beter afdwingbaar maken.

Europese Commissie scherpt rechten vliegtuigpassagiers aan

Het voorstel om de rechten van passagiers te versterken, werd uitgewerkt door commissaris voor Transport Siim Kallas. "Het voornaamste doel van deze verordening is u zo snel mogelijk thuis te krijgen, of op elke andere bestemming waar u wil geraken", legde hij woensdag zijn maatregelen uit. Luchtvaartmaatschappijen zijn reeds verplicht hun reizigers te informeren over hun rechten. Het probleem is dat in de wetgeving niet staat dat passagiers die inlichtingen het best onmiddellijk krijgen. Kallas wil daarom dat informatie voortaan "zo snel mogelijk" gegeven wordt. Andere voorstellen creëren nieuwe rechten. Zo zal iedereen tot 48 uur voor vertrek kosteloos spelfouten in zijn naam kunnen rechtzetten. Wie zijn vluchtschema op minder dan twee weken van het geplande vertrek omgegooid ziet, zal dezelfde rechten genieten als passagiers van wie de vlucht geannuleerd werd of vertraging opliep. In het Europees Parlement, dat met de lidstaten een compromis moet vinden over de voorstellen, wordt positief gereageerd. Philippe De Backer (Open Vld) wijst er wel op dat er "een goed evenwicht" gevonden moet worden tussen de rechten van de passagiers en de belangen van de maatschappijen, "die zich steeds vaker in slechte papieren bevinden". (GEJ)

Onze partners