Europese Commissie lanceert app met rechten vakantiegangers

(Belga) Vlucht geannuleerd, vertrektijd gewijzigd of bagage verloren? Vakantiegangers beseffen vaak wel dat ze bepaalde rechten genieten, maar kennen die lang niet altijd uit het hoofd. De Europese Commissie lanceert daarom morgen een nieuwe app waarmee reizigers een overzicht van hun rechten in elke probleemsituatie steeds bij de hand hebben.

“Hoeveel onder ons hebben al eens in een luchthaven gestaan en gefrustreerd geluisterd naar mensen die ons vertellen dat we geen rechten hebben, terwijl we weten dat we die wel hebben”, werpt eurocommissaris voor Vervoer Siim Kallas op. “Deze app verschaft miljoenen reizigers makkelijk toegang tot de juiste informatie over hun passagiersrechten wanneer ze daar het meeste behoefte aan hebben.” De nieuwe app komt er niet toevallig bij de start van de zomervakantie en kan al nuttig zijn voor al wie er met het vliegtuig of de trein op uit trekt. Volgend jaar – wanneer ook die Europese rechten van kracht gaan – volgt een uitbreiding voor reizen per bus en boot, opnieuw in de 22 officiële EU-talen. Concreet legt de app voor elk potentieel probleem uit waar de passagier recht op heeft. Dat kan gaan om bijstand en transparante info, maar in bepaalde gevallen ook om maaltijden, overnachtingen of een vergoeding. De app vertelt bovendien waar een klacht kan worden ingediend bij weigering. En bij grootschalige noodsituaties – denk aan de aswolkcrisis van 2010 – kan de Europese Commissie via de app ook reisinformatie en -advies geven. De nieuwe applicatie van de Commissie werkt op mobiele toestellen van Apple en Blackberry en op toestellen die draaien op Android of op Windows Phone 7. Ze is vanaf woensdag beschikbaar op de website van de Europese Commissie. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content