Europees parlement herhaalt eis voor sterkere nationale spoorregulatoren

31/05/12 om 13:50 - Bijgewerkt om 13:50

(Belga) Het Europees parlement wil dat de nationale regulatoren voor het spoor meer tanden krijgen en meer gaan samenwerken. De echt grondige hervorming van de spoormarkt wordt doorgeschoven naar eind dit jaar.

De transportcommissie van het parlement stemde donderdag over de herziening van het zogenaamde eerste spoorpakket, een verzameling van drie richtlijnen uit 2001. De commissie vraagt dat de nationale regulatoren meer middelen zouden krijgen, meer bevoegdheden en meer personeel. Dat vroeg het parlement ook tijdens de eerste onderhandelingsronde met de lidstaten, die op niets uitdraaide. "Vandaag is het zeer moeilijk om als bedrijf toegang te krijgen tot de spoormarkt. De regulatoren schermen die af", zegt Europees parlementslid Philippe De Backer (Open Vld). "Het parlement wil dat de nationale instanties meer gaan samenwerken en de regels zo interpreteren dat ze voor iedereen hetzelfde zijn." Verschillende parlementsleden willen een echte Europese regulator, maar geven toe dat de lidstaten daar niet van willen weten. "Eerder dan te sleutelen aan de structuren, willen we eerst en vooral zorgen voor instanties die tanden hebben", legt Saïd El Khadraoui (sp.a) uit. Op termijn moet er wel een op Europese leest geschoeide regulator komen, zegt zowel El Khadraoui als De Backer. Ze wachten daarvoor het "vierde spoorpakket" af, dat Europees commissaris voor Transport Siim Kallas eind 2012, begin 2013 zal voorstellen. Ze hopen dat hij onder meer de strikte scheiding tussen de infrastructuurbeheerder en de spooronderneming en de vrijmaking van het binnenlandse reizigersvervoer zal voorstellen. "We hebben er vertrouwen in dat we nu een akkoord kunnen vinden met de lidstaten over de regulatoren, maar het is niet van deze herziening dat we veel mogen verwachten", geeft El Khadraoui toe. Wie alvast het vierde spoorpakket niet afwacht, is minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS). Hij komt in de komende weken met een voorstel voor een hervorming van de Belgische spoorbedrijven. (KME)

Onze partners