Europa verhindert verlaging snelheid private spoorkonvooien

21/11/12 om 15:44 - Bijgewerkt om 15:44

(Belga) De snelheid van privé-konvooien op het spoor verlagen omdat privé-operatoren niet verplicht kunnen worden om hun rijdend materieel met een automatisch remsysteem uit te rusten, kan niet omdat de Europese instanties dat discriminerend vinden. Dat verklaarde de Dienst voor de Veiligheid en de Interoperabiliteit van de Spoorwegen (DVIS) vandaag in de bijzondere Kamercommissie Spoorveiligheid.

Europa verhindert verlaging snelheid private spoorkonvooien

Erwin Crabbé, expert spoorwegveiligheid van de DVIS, wees erop dat de privé-operatoren niet kunnen verplicht worden om het TBL1+-systeem te installeren op hun rijdend materieel. TBL1+ is een systeem voor noodstops en snelheidscontrole dat door de NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel wordt uitgerold. De staat zou wel de installatie van TBL1+ kunnen subsidiëren, maar volgens directeur ad interim Joannes Peeters zouden de kosten hiervan oplopen tot 34 miljoen euro. Vanaf 2015 kan Infrabel andere maatregelen opleggen. Uit de hoorzitting met DVIS bleek nog dat een aantal privé-operatoren nog steeds nalaat jaarlijkse veiligheidsrapporten naar de DVIS door te sturen. "We zullen ongetwijfeld administratieve sancties moeten opleggen", luidde het dreigement van Peeters. Een vijftiental spooroperatoren maakt gebruik van het Belgische spoornet. (ANA)

Onze partners