Europa promoot alternatieve geschillenbeslechting

12/03/13 om 18:11 - Bijgewerkt om 18:11

(Belga) Het zou voor consumenten makkelijker moeten worden om conflicten met handelaars eenvoudig, snel en goedkoop te beslechten. Dat is alvast de doelstelling van twee wetgevende initiatieven die in het Europees Parlement zijn goedgekeurd. Met name voor online shopping worden nieuwe vormen van geschillenbeslechting in het leven geroepen.

Veel landen beschikken al over regelingen voor zogenaamde alternatieve geschillenbeslechting, maar in de praktijk worden die niet voldoende gebruikt en worden nog steeds te veel conflicten tussen consument en handelaar uitgevochten in gerechtelijke procedures. Een Europese richtlijn moet het gebruik van alternatieve oplossingen promoten. Tegen een minimale vergoeding moeten consumenten beroep kunnen doen op onpartijdige bemiddeling voor klachten over producten of diensten, ongeacht of die online, in een winkel, in het binnen- of buitenland gekocht zijn. Om het vertrouwen in online shopping te versterken, zal de Commissie tegen eind 2015 een online platform oprichten. Dat platform, gelinkt aan de nationale instanties bevoegd voor alternatieve geschillenbeslechting, biedt consumenten een gebruiksvriendelijk klachtenformulier aan dat ze in hun eigen taal kunnen invullen. Het platform verwijst consumenten naar de meest geschikte regeling voor hun klachten en maakt het mogelijk om elke stap in de klachtenprocedure online te behandelen. Lidstaten krijgen twee jaar tijd om de richtlijn in nationale wetgeving te gieten. (KAV)

Onze partners