Europa blaast aanleg Oosterweeltunnel op

De Europese Commissie wil niet dat het bouwconsortium Noriant, dat de opdracht van het grote Oosterweelproject binnenhaalde, zomaar de vervangende tunnel mag bouwen.Dat kan de Vlaamse regering een schadevergoeding van een half miljard euro kosten.

Europa eist een nieuwe aanbesteding voor het geamputeerde mobiliteitsplan rond Antwerpen, schrijft De Tijd op gezag van Europese bronnen. Een njet zou betekenen dat Noriant zware schadevergoedingen kan eisen.

‘Geen definitieve uitspraak’

De Vlaamse regering is op de hoogte van het negatieve advies, al onderstreept men bij mobiliteitsminister Hilde Crevits (CD&V) dat de informele gesprekken nog lopen. Een definitieve uitspraak is er volgens haar nog niet. “De gesprekken zijn nog lopende”, wordt benadrukt. Minister-president Kris Peeters (CD&V) hoopt voor de zomer het Europese oordeel te kennen.

De Europese Commissie – en dan met name de diensten van eurocommissaris voor Interne Markt Michel Barnier – zouden concreet van oordeel zijn dat de plannen sinds de oorspronkelijke aanbesteding te zeer gewijzigd zijn. Daarin was onder meer nog sprake van de Lange Wapperbrug.

Schadevergoeding mogelijk een half miljard

Een Europees veto betekent een forse tegenslag voor de Vlaamse regering. Volgens De Tijd moet ze in de eerste plaats een schadevergoeding van 1,3 miljoen euro betalen aan Noriant. Als het consortium echter naar de rechtbank stapt, zou dat bedrag kunnen oplopen tot een half miljard.

Bij de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel valt te horen dat een nieuwe aanbesteding niet tot tijdverlies hoeft te leiden. “Het referentie-ontwerp is zeer goed uitgewerkt en kan zonder probleem door een nieuw studiebureau worden gebruikt.” (Belga/TV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content