EU-parlement keurt kleine hervorming van spoorwegmarkt goed

(Belga) In het Europees parlement is groen licht gegeven aan de herziening van het zogenaamde eerste spoorpakket, drie richtlijnen uit 2001 die de opstap waren naar de gedeeltelijke opening van de Europese spoorwegen. Door de stemming krijgen de nationale toezichthouders meer bevoegdheden en personeel, maar voor het overige zal op het terrein niet veel veranderen.

Over de herziening van het eerste spoorpakket bereikten het parlement en de EU-lidstaten vorige maand een compromis. Ze kwamen overeen de nationale regulatoren te versterken, maar een echte Europese regulator komt er (voorlopig) niet. De lidstaten wilden enkel een netwerk opzetten met de al bestaande nationale regulatoren. Het Belgische Europarlementslid Philippe De Backer is tevreden met de hervorming, maar had graag meer gewild. “De lidstaten stonden, zoals steeds, zeer weigerachtig tegenover de noodzakelijke aanpassingen van de Europese spoorwegmarkt”, zegt hij. “Het beschermen van nationale monopolies is voor hen vaak belangrijker dan de creatie van één Europese transportruimte.” Andere elementen van de herziening hebben betrekking op onder meer de financiële stromen tussen de infrastructuurbeheerders en de spoorwegonderneming, die voortaan tot het verleden zouden moeten behoren, en de toegang tot de spoorgebonden diensten. Die laatste wordt verbeterd door de onafhankelijkheid van de dienstverleners te vergroten. Zo goed als alle parlementaire fracties kijken uit naar het voorstel van Europees Commissaris Siim Kallas voor een volgende, intussen vierde spoorwegpakket. Dat zal eind dit jaar, begin volgend jaar worden gepresenteerd. Het parlement hoopt dat daar onder meer de strikte scheiding tussen de infrastructuurbeheerder en de spooronderneming in zal staan en de vrijmaking van het reizigersvervoer. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content