Energieleveranciers moeten klanten tweede kans geven

16/02/12 om 14:19 - Bijgewerkt om 14:19

Commerciële energieleveranciers zullen niet langer klanten mogen weigeren omdat ze in het verleden betalingsproblemen hadden.

Energieleveranciers moeten klanten tweede kans geven

Wanneer klanten problemen hebben om hun energiefactuur te betalen, worden ze soms gedropt door hun commerciële energieleverancier en komen ze terecht bij een sociale leverancier (de netwerkbeheerder). Wanneer die klanten hun schulden hebben afgelost, hebben ze echter vaak problemen om terug te keren naar de 'gewone' markt.

Amendement

In de commissie Energie in het Vlaams Parlement is nu een amendement op het Energiedecreet gestemd.

"Veel commerciële leveranciers weigeren gezinnen omwille van hun schuldverleden een nieuw contract aan te bieden", legt SP.A-parlementslid Bart Martens, initiatiefnemer van het amendement, uit.

"Het gevolg is dat dergelijke gezinnen ook na het wegwerken van hun schuldenberg met de hoogste tarieven blijven zitten. Immers, de door de federale energieregulator CREG vastgelegde tarieven die via een budgetmeter worden aangerekend, worden berekend op basis van het gemiddelde van de hoogste tarieven die op de markt gelden", aldus Martens.

'Wraakroepend'
Volgens de SP.A'er is het "wraakroepend" dat gezinnen die het financieel zo al moeilijk hebben op die manier niet de kans krijgen om terug te keren naar de markt en om zelf een leverancier te kiezen.

Het goedgekeurde amendement legt daarom vast dat leveranciers die wanbetalers kunnen droppen, ook verplicht kunnen worden om gezinnen die hun schulden hebben aangezuiverd een tweede kans te geven. (Belga/TE)

Onze partners