Energieleveranciers misleiden consument in tarievendoolhof

21/01/16 om 12:29 - Bijgewerkt om 12:29

Bron: Belga

(Belga) Energieleveranciers als Electrabel, Essent en Luminus doen er alles aan om hun klanten het hoogste energietarief aan te kunnen rekenen. Ze gebruiken daarvoor doelbewuste verkooptechnieken, door de goedkoopste producten enkel online beschikbaar te stellen en domiciliëring te verplichten. Dat blijkt uit een dossier dat de nieuwssite Apache, gespecialiseerd in onderzoeksjournalistiek, vandaag op zijn site publiceert.

Energieleveranciers misleiden consument in tarievendoolhof

Energieleveranciers misleiden consument in tarievendoolhof © BELGA

Uit het decemberrapport van de Creg (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas) bleek al dat de goedkoopste elektriciteitstarieven het met een marktaandeel van 3 procent moeten stellen, terwijl 63 procent van de gewone consumenten het bij zijn leverancier duurste "elektriciteitsproduct" afneemt. Voor aardgas liggen de cijfers -op respectievelijk 5 en 44 procent. Een van de verklaringen van de Creg is dat duurdere producten door de leverancier promotioneel meer in het daglicht worden geplaatst dan goedkopere. Apache zegt een aantal documenten te hebben kunnen inkijken waaruit duidelijk wordt hoe consumenten overtuigd worden om toch maar niet voor het goedkoopste tarief te kiezen. "Gesprekken met (ex-)verkoopsmedewerkers van verschillende in België actieve energieleveranciers en geluidsopnames van de trainingen die ze moeten volgen, schetsen een beeld van de eisen die de Luminussen van deze wereld aan hun televerkopers opleggen", aldus Apache. Zo krijgen de verkoopmedewerkers bij de opleiding de instructie "ingelepeld" om de duurste tariefformules te promoten en niet de goedkoopste. De mantra die hierbij vaak gehanteerd wordt tegenover de consument is dat "het goedkoopste tarief niet de formule is die het best bij u past". "Over een tariefwijziging mag enkel gesproken worden wanneer de klant er zelf expliciet naar informeert", leert het onderzoek van Apache. En als het te berde komt, wordt het "watervalprincipe" gehanteerd. Altijd eerst een duurdere formule aanprijzen voor men naar een goedkopere afzakt, en "verwijzen naar de tariefvergelijkende V-test van de VREG is al helemaal uit den boze." (Belga)

Onze partners