Elke Vlaming kocht vorig jaar gemiddeld 5 kilo spullen in De Kringwinkel

13/06/16 om 04:31 - Bijgewerkt om 04:31

Bron: Belga

(Belga) In 2015 telden de Vlaamse Kringwinkels 5,6 miljoen klanten, 12 procent meer dan het jaar ervoor. Gemiddeld kochten zij er elk 5,017 kilogram aan spullen, een historisch hoog cijfer, waarmee ook de officiële hergebruikdoelstelling van 5 kg per Vlaming behaald werd. In 2014 was dat nog maar 4,7 kg per Vlaming. Dat blijkt uit de cijfers van Komosie, de koepel van milieuondernemers in de sociale economie. Tegen 2022 willen de Kringwinkels het gemiddelde cijfer optrekken naar 7 kilo. Uitgedrukt in centen gaf de Vlaming vorig jaar 8,60 euro per transactie uit in de Kringwinkel.

Vorig jaar zamelden de 128 verkooppunten samen 69.550 ton goederen in, een toename van 3 pct. Bijna de helft hiervan (46 pct) kreeg een tweede leven door verkoop in De Kringwinkels. Dit is een stijging van 7 pct tegenover 2014. Het merendeel, 43 pct, werd door de consument zelf naar De Kringwinkels gebracht, 24 pct werd opgehaald. De overige goederen werden ingezameld via kledingcontainers en recyclageparken. De totale winkelomzet nam toe tot 48 miljoen euro, een groei met 6 procent. In de top vijf van de meest verkochte goederen staat textiel (34 pct) op 1, gevolgd door meubels (21 pct), huisraad (19 pct), elektrotoestellen (9 pct) en boeken of multimedia (7 pct) Vorig jaar gingen er 221 extra mensen bij De Kringwinkels aan de slag, wat het totaal op 5.353 werknemers bracht. "Maar deze stijging kwam er alleen door toename van werknemers in het 'artikel 60-statuut'", zegt Marleen Vos, directeur van Komosie. "Dit zijn leefloners die door het OCMW bij De Kringwinkel worden tewerkgesteld. De Kringwinkels ontvangen geen subsidies voor begeleiding op de werkvloer. Deze mensen mogen ook maar 12 tot 18 maanden in dienst blijven. Het is niet evident om zo onze winkels te runnen. We roepen het beleid op om extra te investeren in sociale tewerkstelling. Alleen dan is verdere groei mogelijk." Om klanten en sympathisanten te bedanken voor hun bijdrage, lanceert De Kringwinkel deze maand de campagne "Bedankt kringkampioen". Klanten en schenkers krijgen een plantbaar kaartje met bloemzaadjes en op www.dekringwinkel.be/kringkampioen kun je leuke prijzen winnen, als je raadt welke producten samen 5 kilogram wegen. (Belga)

Onze partners