“Elke klant heeft andere financiële behoeften”

Christophe Hermans, productmanager Levensverzekeringen - Babs Dillen, beleggingsadviseur Argenta-kantoor Borgerhout - Matthieu De Coster, productmanager Beleggingen © Knack

Om de juiste keuze te kunnen maken uit het immense aanbod van financiële producten is de nood aan correcte en duidelijke informatie groter dan ooit. Opvallend is dat net nu heel wat banken hun persoonlijke dienstverlening afbouwen. Deze visie contrasteert fel met die van Argenta. De Antwerpse bank- en verzekeringsgroep gelooft sterk in de kracht van een lokaal netwerk dat inmiddels al meer dan 500 kantoren telt en dat volop blijft investeren in de opleiding van haar medewerkers.

De financiële behoeften van elk individu zijn gerelateerd aan tal van factoren zoals de leeftijd, de gezinssituatie, de financiële situatie, zijn doelen, enzovoort. Een product dat goed is voor de ene, is dat niet noodzakelijk voor de andere. Om wegwijs te raken in het enorme aanbod van financiële producten is gepersonaliseerd advies tegenwoordig een absolute meerwaarde.

Gezond beleggen

“Een kennismakingsgesprek met een nieuwe klant duurt bij ons gemakkelijk anderhalf uur,” vertelt Babs Dillen, beleggingsspecialiste bij Argentakantoor Vermeulen & Co in Borgerhout. “We doen dan ook veel meer dan de wettelijke verplichtingen. Zo leggen we uit dat sparen en beleggen elkaar goed aanvullen en dat gezond beleggen altijd een compromis is tussen rendement, beschikbaarheid en zekerheid. Daarnaast analyseren we de bestaande portefeuille van de klant en we vergelijken die met de huisvisie van Argenta. Maar uiteindelijk heeft de klant altijd het laatste woord. Ik verkoop geen producten, wel een visie.”

u0022We verkopen geen producten, wel een visie.u0022

Ook na dit eerste gesprek streven de medewerkers ernaar om een nauw contact met de klant te behouden. “Ik nodig iedereen meestal één tot twee keer per jaar uit voor een persoonlijk gesprek. We evalueren dan de situatie want die kan intussen helemaal veranderd zijn met nieuwe behoeften als gevolg: jonge mensen koesteren bouwplannen, koppels zijn uit elkaar gegaan of ouderen beginnen na te denken over hun successieplanning,” zegt Babs Dillen.

Zorgvuldig opgebouwde expertise

Gezond beleggen betekent een evenwichtige spreiding vinden en dit zowel in de tijd, geografisch als tussen de verschillende activaklassen. “De visie van Argenta hierin is gebaseerd op de wetenschappelijke inzichten die we de laatste jaren hebben opgebouwd. We trachten zo weinig mogelijk aan het toeval over te laten en analyseren continu grondig de financiële markten. Van de globale macro-economie tot de beursgenoteerde KMO. De meeste klanten volgen onze leidraad, andere leggen graag zelf hun accenten,” vertelt Matthieu De Coster, productmanager Beleggingen bij Argenta.

u0022We trachten zo weinig mogelijk aan het toeval over te laten en analyseren continu de financiële markten.u0022

“Op basis van al die analyses ontwikkelt Argenta oplossingen en producten zoals dakfondsen die een verregaande spreiding garanderen. Populair zijn onze themafondsen waarbij de focus ligt op een bepaald thema zoals duurzaamheid of vergrijzing. Maar we bieden ook producten van wereldwijd de beste fondsbeheerders die dezelfde waarden als Argenta hanteren. Bij ons staat de klant altijd centraal, en die beleggingsoplossingen kunnen via bankfondsen maar ook via een beleggingsverzekering gebeuren,” benadrukt Christophe Hermans, productmanager Levensverzekeringen.

“In een beleggingsverzekering kunt u bij Argenta de veiligheid van de gewaarborgde tak 21 combineren met een potentieel hoger rendement in tak 23. Daarenboven biedt een beleggingsverzekering een brede waaier aan mogelijkheden om aan successieplanning te doen,” zegt Christophe Hermans.

Voor meer informatie of een afspraak: gezondbeleggen.be