Elke dag 10 mensen naar ombudsman voor problemen met energieleverancier

26/12/15 om 19:21 - Bijgewerkt om 19:21

Bron: Belga

(Belga) Het afgelopen jaar zijn dagelijks 10 mensen naar de ombudsman gestapt, omdat ze problemen hebben met hun energieleverancier of netbeheerder. In totaal gaat het om 4.000 klachten voor 2015. Dat heeft de ombudsman voor Energie aan VTMNIEUWS gezegd.

"De meest voorkomende problemen zijn mensen die problemen hebben met de meterstanden en het verbruik dat daaruit volgt. Daarnaast gaat het om de begrijpelijkheid van de facturen, het gebrek aan uitleg over de prijzen en de tarieven die daarop vermeld staan. Ten slotte gaat het om betalingsproblemen, wanneer mensen hun factuur niet meer kunnen betalen", aldus energie-ombudsman Eric Houtman. Er komen ook klachten binnen van mensen die overstappen naar een andere gas- of elektriciteitsleverancier. Normaal is dat gratis, sinds de verbrekingsvergoeding in 2012 werd afgeschaft. Maar in de praktijk zijn er toch leveranciers die kosten aanrekenen. Voor volgend jaar verwacht Houtman nog méér klachten en dat het aantal betalingsproblemen zal toenemen. 8 op de 10 klachten die de ombudsman ontvangt, raken ook opgelost. (Belga)

Onze partners