Elio Di Rupo zoals u hem nog nooit zag

Elio Di Rupo © /
Simon Demeulemeester

Kroost op VIER toont een portret van eerste minister Elio Di Rupo (PS). Zijn naakte rug daarin deed wat stofjes opwaaien, maar daar wil reportagemaker Eric Goens geen woorden meer aan vuil maken. Des te meer aan wat hij een ‘ongelooflijke inkijk in het leven en het geslacht van Elio Di Rupo’ noemt.

In de reportagereeks Kroost op VIER staat volgende week een portret van eerste minister Elio Di Rupo (PS). De naakte rug van Di Rupo – te zien in de trailer – deed her en der wat stof opwaaien, maar daar wil reportagemaker Eric Goens geen woorden meer aan vuil maken. Des te meer aan wat hij een ‘ongelooflijke inkijk in het leven en het geslacht van Elio Di Rupo’ noemt.

Elio Di Rupo volgt in de reeks zijn staatssecretaris voor Asiel en Migratie Maggie De Block (Open VLD) en kok Piet Huysentruyt op. Ook met Di Rupo ging Goens op zoek naar de familiewortels. Voor de eerste keer in zijn leven bezocht Di Rupo de huisjes van zijn ouders in hun geboorteplaats San Valentino in de Abruzzen. Goens: ‘De ouders van Di Rupo woonden op een berg en in die tijd was het de gewoonte dat je hoger woonde naargelang je rijker was. Het eerste huisje van Di Rupo’s ouders stond redelijk hoog, maar het tweede en tenslotte derde huisje was al een stuk lager te vinden.’

Aangezien de Di Rupo’s van erg bescheiden komaf waren, was er weinig over hen te vinden, zegt Geens. ‘Ook Di Rupo zelf had die plaats nooit bezocht. Samen met zijn broer die huisjes voor het eerst zien, was dan ook erg aangrijpend voor hem.’

Filmen vanop afstand

Kroost zoomt echter niet in op de emotie, benadrukt Goens. ‘We houden integendeel net een zekere afstand, ook letterlijk: de meest intieme momenten zijn net gefilmd vanop 15 of 20 meter afstand. Neem de scène in Morlanwelz, het Waalse dorpje waar de ouders van Di Rupo van de migrantentrein stapten. Daar speelde zich hun hele Belgische familiegeschiedenis af: zij kwamen er aan, leefden er in barakken, Elio Di Rupo werd er geboren, zijn broers gingen er naar het weeshuis, …’

‘We lieten hem en zijn broer wandelen langs de spoorweg. De camera op 20 meter. Door die afstand kreeg hij de ruimte om met zijn broer te praten. Heel spontaan diepten ze herinneringen op aan het weeshuis, de directrice, … Dat was een erg mooi moment, net omdat we hen loslieten.’ Goens wilde het bezoek aan Morlanwelz niet plannen, ‘want dan krijg je een stroevere context.’ De cameraploeg volgde Di Rupo die er moest zijn voor een inhuldiging.

Herman Van Rompuy incognito

Goens kon dankzij zijn allesbehalve strakke regie wel vaker meevallers inblikken. ‘Zo kwam plots Europees raadsvoorzitter Herman Van Rompuy onaangekondigd en incognito binnen op het kabinet van Di Rupo. Hij was drie keer rond de Zestien gereden omdat er teveel journalisten waren. Daar kon een spontaan moment ontspinnen, net omdat wij die ontmoeting niet hadden vastgelegd. We hebben enkel geregistreerd, niets geregisseerd.’

Die aanpak kostte Goens wel enige tijd. ‘Er is in de reportages bijna niets gebruikt uit de eerste draaidagen. Mensen als Di Rupo, De Block en Huysentruyt tasten eerst af. De eerste dagen zijn altijd wat onwennig. Daarna begrepen ze dat we niet willen inbreken in hun intimiteit. Het kan vreemd klinken, maar net daardoor konden we die intimiteit mooi registreren.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content