Elektrische fiets gaat mooie toekomst tegemoet in Vlaanderen

© Istock

In Vlaanderen stapt 76 procent van de plus 18-jarigen wel eens op de fiets, dubbel zoveel als in Brussel en Wallonië (39 procent). Vlaanderen telt niet enkel meer fietsers, ze leggen ook meer kilometers af. Daarnaast zit ook het aantal mensen met een elektrische fiets in de lift.

Dat blijkt uit de eerste Fietsbarometer van mobiliteitsclub VAB, waarbij 2.000 Belgen ondervraagd werden over hun fietsgebruik. VAB stelde de resultaten zaterdag voor bij de verkiezing van “Bike of the Year” in Kortrijk Xpo.

Het grote verschil met Brussel en Wallonië blijkt dat in Vlaanderen de fiets niet enkel ter ontspanning gebruikt wordt, maar ook om te winkelen (54 procent) of om naar het werk te gaan (28 procent). In Vlaanderen heeft de meerderheid (82 procent) van de ondervraagden dan ook een stadsfiets, terwijl er in Brussel en Wallonië bijna evenveel sport- en alle terreinfietsen als stadsfietsen zijn.

Opmerkelijk: in Vlaanderen fietst 17 procent meer dan 2.000 km per jaar, in Brussel en Wallonië is die groep met zes procent beduidend kleiner.

Elektrische fiets

De elektrische fiets kijkt volgens VAB vooral in Vlaanderen een mooie toekomst tegemoet. Zes procent van de Vlaamse fietsers maakt er vandaag gebruik van, tegenover vier procent van de Brusselse en Waalse. Dubbel zoveel Vlamingen (22 pct) als Walen en Brusselaars (11 pct) geven aan in de (verre) toekomst een elektrische fiets te zullen kopen.

De 65-plussers zijn met 18 procent momenteel sterk vertegenwoordigd onder de gebruikers van de elektrische fiets. De volgende jaren zal de leeftijdsgroep van 50 tot 65 jaar volgens VAB een belangrijke groep kopers vormen.

Uit de Fietsbarometer van VAB blijkt voorts dat de elektrische fiets het aantal ongevallen niet doet toenemen. Zo had twaalf procent van de gebruikers van een elektrische fiets de voorbije drie jaar een ongeval, tegenover zestien procent van de gebruikers van een stadsfiets.

Ongevallen

De fietsvaardigheid blijkt de belangrijkste oorzaak van een fietsongeval, met 41 procent van de ongevallen. Het gaat dan over evenwicht verliezen (25 procent) of vallen bij het plots ontwijken van een hindernis (16 procent). In drie op de tien gevallen is de fietsinfrastructuur de oorzaak, in vijftien procent van de gevallen andere weggebruikers (auto 10 procent en andere fietsers 5 procent).

Van de ondervraagden bestempelt tot slot 80 procent de recreatieve fietsroutes als veilig tot zeer veilig. Voor de fietsroutes naar het werk is slechts 24 procent van de respondenten die mening toegedaan. (JH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content