Electrabel vreest 1 op 3 klanten te verliezen

(Belga) Nooit eerder sinds de liberalisering van de elektriciteitsmarkt heeft Electrabel zoveel klanten zien vertrekken als dit jaar. Het moederbedrijf GDF Suez verwacht dat Electrabel bij een stabilisatie van de residentiële markt op een marktaandeel tussen 40 en 50 procent zal uitkomen. Dat is tot een derde minder dan de huidige 60 procent, schrijft De Tijd.

Dat nieuws verklaarde de groep op een Europese vergadering met vakbondsvertegenwoordigers. Maar GDF Suez in Parijs wilde het cijfer gisteren niet officieel bevestigen. Het bedrijf neemt initiatieven om zijn marktaandeel te handhaven. Maar directieleden van GDF Suez gaven de voorbije weken aan de vakbonden toe rekening te houden met een scenario waarbij nog een derde van de Belgische gezinnen en kmo’s opstapt. De ex-stroommonopolist zag zijn marktaandeel de voorbije jaren terugvallen van 80 procent tot ruim 60 procent. In Vlaanderen is dat zelfs gedaald tot minder dan 55 procent. De markt is, zeker in Vlaanderen, enorm in beweging. Al meer dan een tiende van de klanten stapte over naar een andere leverancier. Als grootste speler krijgt Electrabel forse klappen. Vooral klanten die jarenlang de hoogste prijzen betaalden, zoeken een goedkoper alternatief. Electrabel is in alle stilte een nieuw offensief gestart om zijn prijsaanbod scherper te stellen. Het lanceerde de voorbije weken de opmerkelijke tariefformule FixOnline. Die biedt vaste prijzen voor elektriciteit en aardgas die stukken lager liggen dan de andere tarieven die Electrabel aanrekent. Met de formule positioneert Electrabel zich plots bij de goedkoopste leveranciers en scoort het goed in vergelijkingssites. Voor een gemiddeld gezin dat met aardgas verwarmt, is deze prijsformule zowat 300 euro goedkoper dan een klassiek vast contract voor stroom en gas. (DLA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content