Einde dreigt voor BOB-campagnes tegen dronken rijden

14/03/15 om 11:59 - Bijgewerkt om 11:59

Na twintig succesvolle jaren dreigt het einde voor BOB. Bedenker BIVV krijgt maar geen groen licht om in Vlaanderen nog nieuwe campagnes tegen dronken rijden uit te werken.

Einde dreigt voor BOB-campagnes tegen dronken rijden

© Belga Image

Dat schrijven Het Laatste Nieuws en De Morgen zaterdag.

Sinds begin dit jaar zijn het de gewesten die campagnes rond verkeersveiligheid en dus ook dronken rijden moeten organiseren. Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) heeft meteen zijn diensten aangeboden, maar kreeg nog altijd geen antwoord.

Meerdere organisaties kandidaat voor veiligheidscampagnes

Eind vorig jaar heeft Vlaanderen een opdracht laten uitschrijven voor de mediacampagnes rond veiligheid in 2015. 'Meerdere organisaties zijn daarbij kandidaat', luidt het op het kabinet-Weyts. 'De procedure loopt nog.'

Als een andere kandidaat dan het BIVV de aanbesteding binnenhaalt, betekent dat hoogstwaarschijnlijk meteen ook het einde van de BOB-campagnes. 'Wij zijn als private organisatie eigenaar van het merk BOB', benadrukt Karin Genoe van het BIVV. 'We hebben een voordelig en interessant voorstel gedaan aan de gewesten. Afhankelijk van hun antwoord zal duidelijk worden of het BIVV mét BOB nog een rol zal spelen.'

'Waanzinnig'

Volgens Johan Demol, verkeersexpert aan de UGent, zou het 'waanzinnig' zijn om de campagnes tegen dronken rijden regionaal op te splitsen en het BIVV aan de kant te schuiven.

(Belga/MI)

Lees meer over:

Onze partners