Eigenschappen van goede lerarenopleider in profiel gegoten

(Belga) Een lerarenopleider moet niet alleen de inhoud van zijn vak kennen en didactisch sterk zijn, hij moet ook kunnen innoveren en bezig zijn met onderzoek. Dat staat in het ontwikkelingsprofiel voor lerarenopleiders dat de Vereniging van Lerarenopleiders in Vlaanderen (VELOV) heeft ontwikkeld.

Vlaams onderwijsminister Pascal Smet (sp.a) krijgt maandagavond het eerste exemplaar van het ontwikkelingsprofiel overhandigd op een tweedaags congres voor lerarenopleiders in Antwerpen. Het ontwikkelingsprofiel dat VELOV heeft uitgewerkt moet uitgroeien tot “een referentiekader voor de professionalisering van de lerarenopleiders in Vlaanderen”, zo zegt Steven Janssens, voorzitter van VELOV. “Het schetst een beeld van de kennis, vaardigheden en attitudes die nodig zijn om als lerarenopleider effectief te functioneren”, klinkt het. Het profiel bestaat uit tien rubrieken. Zo wordt van lerarenopleiders verwacht dat ze vakinhoudelijk expert zijn en dat ze didactisch sterk zijn. Maar daarnaast wordt ook van lerarenopleiders verwacht dat zij beginnende leraren kunnen coachen en dat ze “kritisch en betrokken in de maatschappij staan”. Meer informatie is terug te vinden op www.velov2012.be (KME)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content