Eigenaars huurappartement Sint-Pieters-Leeuw vrijgesproken voor CO-overlijden

09/04/13 om 10:44 - Bijgewerkt om 10:44

(Belga) Een koppel vijftigers uit Sint-Pieters-Leeuw is vandaag door de Brusselse correctionele rechtbank vrijgesproken voor onopzettelijke doodslag door gebrek aan voorzorg. Het parket had het echtpaar vervolgd omdat in één van hun huurappartementen een jonge vrouw om het leven was gekomen door CO-intoxicatie. Oorzaak was een defect aan de gasverwarmingsketel in de badkamer. Maar volgens de rechtbank kon niet uitgemaakt worden wie verantwoordelijk was voor dat defect.

De jonge Marokkaanse vrouw kwam op 5 februari 2011 om het leven. De huurder van het appartement in de Sint-Stevensstraat, bij wie ze verbleef, vond haar levenloos in de badkamer en verwittigde de hulpdiensten. Toen agenten van de lokale politie de flat betraden, werden ze zelf onwel door de koolstofmonoxidegassen. Die werden veroorzaakt door een fout aan de gasverwarmingsketel in de badkamer. Zo was er een verschil van tien centimeter tussen de diameter van de rookafvoerbuis van de boiler en de schouw waarop die buis aangesloten was, waardoor een deel van de verbrandingsgassen in de badkamer terechtkwamen. De eigenaars van het appartement konden nooit duidelijk maken wie de boiler had geïnstalleerd en konden ook geen keurings- of onderhoudsattest voorleggen. Ze hadden ook geen verluchting voorzien in de badkamer. Anderzijds was er nooit een beschrijving opgemaakt van het appartement, zodat het volgens de rechtbank ook niet uit te sluiten was dat de huurder zelf werken had uitgevoerd aan de verwarmingsketel. Daarom sprak de rechtbank de eigenaars vrij op grond van twijfel. (Belga)

Onze partners