Eerste toepassing minimale dienstverlening bij het spoor wordt met argusogen gevolgd

© Belga

De socialistische spoorbond ACOD Spoor legt donderdagavond gedurende 48 uur het werk neer. Voor het eerst wordt daarbij de minimale dienstverlening geactiveerd.

ACOD diende een stakingsaanzegging in omdat niet alle spoorpersoneel op de lijst met zware beroepen bij de openbare diensten staat.

De staking wordt meteen een eerste test voor de minimale dienstverlening bij spoorstakingen. Duizenden spoorlui van spoorwegmaatschappij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel moesten ten laatste maandag (72 uur voor de staking) laten weten of ze zullen werken of niet. Op basis van de resultaten van die telling, die niet publiek gemaakt worden, werkte de NMBS een vervoersaanbod uit.

Verwacht wordt dat vrijdag een op de drie treinen zal rijden in vergelijking met een normale vrijdag. De focus ligt op de IC-treinen. ‘In het hele land zal een aantal IC-treinen rijden’, zegt de NMBS, ‘sommige enkel tijdens de piek, een aantal ook tijdens de dag.’ Ook een reeks L-treinen en S-treinen zou moeten rijden, maar alleen tijdens de ochtend- en de avondspits. De meeste piekuurtreinen rijden niet.

Ook zaterdag zal het treinverkeer fors verstoord zijn. Een reeks IC-, L- en S-treinen zou rijden, maar minder frequent dan normaal. De gebruikelijke extra treinen naar de kust en andere toeristische bestemmingen worden geschrapt.

‘NMBS betreurt dat haar reizigers en de pendelaars, die bovendien bij het begin van een verdiende vakantieperiode en een festivalweekend gebruik willen maken van de trein, het slachtoffer zijn van een stakingsactie’, stelt de spoorwegmaatschappij nog in een persbericht. ‘Bovendien brengt deze stakingsactie grote schade toe aan het imago van de NMBS, die aan een dringende en grondige modernisering toe is. De actie is het gevolg van een sociaal conflict dat niet binnen de beslissingsbevoegdheid van NMBS ligt.’

De bonden vechten de minimale dienstverlening aan voor het Grondwettelijk Hof. Ze druist volgens hen in tegen het recht op staken. Verschillende kleinere bonden hadden ook stakingen rond deze periode aangekondigd tegen een voorstel tot herwaardering van de treinbestuurders, maar hun aanzeggingen werden om procedurele redenen door HR Rail geweigerd. Als ze toch nog willen staken, moeten ze een nieuwe aanzegging indienen. Staking is dan ten vroegste in juli mogelijk.

De ombudsvrouw voor spoorreizigers, Cynthia Van der Linden, zegt de eerste toepassing van de minimale dienstverlening ‘met argusogen’ te volgen. ‘We zijn er niet enthousiast over. Hoe vol zullen de treinen zijn die wel rijden? Wat met de veiligheid op het perron?’ , vraagt zij zich af.

Compensatie

De compensatieregels voor treinvertragingen worden tijdens de minimale dienstverlening trouwens toegepast zoals op andere dagen. Zowel mensen met een abonnement als reizigers met een los ticket kunnen dus in bepaalde gevallen compensatie krijgen.

Wie een vertraging oploopt van 60 minuten of meer, kan een volledige terugbetaling claimen bij de NMBS. Dat geldt ook voor reizigers die na de aankondiging van de staking nog een ticket kochten. Dat is de regel bij gedeeltelijke stakingen. Ook abonnees komen in aanmerking.

Voor een volledige terugbetaling moet de vertraging bij aankomst wel minstens 60 minuten bedragen. Ook voor vertragingen van minstens 15 of 30 minuten is een compensatie mogelijk, maar dan moet die vertraging herhaaldelijk voorkomen.

De details en specifieke voorwaarden daarvan staan op de website van de NMBS (www.nmbs.be). Daar kan de reiziger de compensatie meteen ook aanvragen. Dat moet gebeuren binnen een maand na de vertraging.

Wie geen compensatie krijgt en zich onheus behandeld voelt, kan bij de ombudsdienst voor de treinreizigers terecht (http://www.ombudsrail.be).

Partner Content