Eerste spadesteek voor tunnel aan startbaan luchthaven Deurne

(Belga) In Antwerpen zijn de gecontesteerde werken voor de ondertunneling van de luchthaven officieel van start gegaan. Voor auto’s en fietsers wordt in bepaalde periodes een omleiding voorzien. Ook het vliegverkeer kan hinder ondervinden.

Minister voor Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) heeft een eerste symbolische spadesteek gegeven voor de bouw van een tunnel op de Krijgsbaan (R11) aan de luchthaven van Deurne. “De ontwikkeling ging sinds december 1991 niet zonder slag of stoot, ” stelt Crevits, “maar de luchthaven is een belangrijke speler die mobiliteit genereert en een grote toegevoegde waarde heeft.” De tunnel moet er komen voor de aanleg van een obstakelvrije veiligheidszone (RESA) die vliegtuigen in moeilijkheden de nodige manoeuvreerruimte geeft bij een mislukte start of landing. De veiligheidsstrook, die 90×90 meter telt, breidt de veiligheidszone van de luchthaven uit tot aan Fort 3 in Borsbeek. Na de werken zullen ook de verkeerslichten, die het wegverkeer momenteel stilleggen bij vliegbewegingen, niet meer nodig zijn en verdwijnen. Tijdens de werken zal het auto- en fietsverkeer omgeleid worden via een tijdelijke werfweg, maar ook het vliegverkeer kan hinder ondervinden. “Gedurende vier maanden zal de landingsbaan 150 meter korter zijn”, zegt Wim Verbist, luchthavencommandant. “Daardoor zal een aantal toestellen met zware beperkingen vliegen of moeten uitwijken. Ook een landinggeleidingssysteem moet uitgeschakeld worden, wat bij minder gunstige weersomstandigheden het vliegverkeer kan beperken.” De – voornamelijk nachtelijke – werken voor de tunnel zullen twee jaar duren en zo’n 54 miljoen euro kosten. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content