Eerste spadesteek voor sluiting Gentse buitenring R4

(Belga) Het doortrekken van het laatste ontbrekende stuk buitenring R4 tussen Zwijnaarde en Merelbeke is begonnen. Daarmee start Vlaanderen met de derde van zes “missing links”, die via alternatieve financiering (DBM+F) wordt aangepakt.

In 15 werfzones wordt op minder dan drie jaar tijd de laatste 2,5 km ring doorgetrokken, tussen Heerweg-Noord (Zwijnaarde) en de Guldensporenlaan (Merelbeke). Die zorgt voor een betere aansluiting op de E40 en E17 en de lokale wegen en woon- en werkzones. Daardoor moet de verkeersveiligheid in Merelbeke, Zwijnaarde en Nieuw-Gent verhogen. De R4 Zuid moet ook economische en ruimtelijke kansen geven, de toegankelijkheid voor onder meer universiteits- en hogeschoolcampussen en het Arteveldestadion verbeteren. “Het dossier bleef lange tijd aanslepen omdat het om het meest complexe stuk van de R4 gaat en meteen ook het duurste”, aldus Vlaams minister Hilde Crevits (CD&V). “Er worden drie bruggen, vijf nieuwe rotondes en twee tunnels gebouwd. Het fietsverkeer wordt maximaal gescheiden van het gemotoriseerde verkeer door vier fietstunnels en één fietsbrug.” Het ontwerp, de bouw en het onderhoud (DBM) worden gedaan door het aannemersconsortium THV R4-Zuid, bestaande uit Antwerpse Bouwwerken nv, Besix nv, Heijmans Infra nv en Stadsbader nv. Het consortium DG Infra+ NV, BNP Paribas Fortis NV en Dexia Bank België nv zijn de financiële partners (DBM+F). De kostprijs wordt op 90 miljoen euro geraamd. Donderdag bracht Crevits op een bord op de werf het ontbrekende stuk R4 aan. Meer informatie: www.R4verbindt.be. (COR 207)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content