Eerste mensen met verstandelijke beperking testen "BlueCall Phone"

15/03/12 om 11:24 - Bijgewerkt om 11:24

(Belga) Vanaf maandag gebruikt een testgroep mensen met een verstandelijke beperking in Oost- en West-Vlaanderen een "BlueCall Phone". "Die applicatie op smartphone laat hen toe om eenvoudig te bellen, er is een fotofunctie om makkelijker te communiceren, een agenda met herinneringen en de gebruikers kunnen een noodsignaal uitsturen en zijn via gps tot op tien meter opspoorbaar", somt onderzoeker Leen Deconinck van de Arteveldehogeschool de vier functies op.

Vandaag startte de eerste fase van het demonstratieproject, waarbij het komende jaar tussen de 90 en 120 personen het toestel telkens tien weken testen. "Vanaf maandag is dat een groep in de provincies Oost-en West-Vlaanderen, in september komen gebruikers in Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg aan bod en tot slot wordt de smartphone-applicatie vanaf februari 2013 uitgetest bij personen met een beginnende dementie", aldus Deconinck. Bij het proefproject zijn twee opleidingen van de Gentse Arteveldehogeschool betrokken. De opleiding bachelor in de ergotherapie moet nagaan wat het effect is van de BlueCall Phone op de kwaliteit van leven, waaronder de autonomie en het welbevinden van de cliënt en zijn omgeving. "Want het is de bedoeling dat ook die omgeving met de Blue Call Phone minder bezorgd kan zijn", aldus Deconinck. De opleiding bachelor in het bedrijfsmanagement moet het economisch potentieel van de applicatie onderzoeken. Het project wordt getest door leden van de vzw Ithaka, wordt ondersteund door de Vlaamse Gemeenschap (Flanders Care) en heeft tal van partners. (KME)

Onze partners