Eerlijker en duidelijker voedseletikettering komt consument ten goede

(Belga) Consumenten zijn zelf vragende partij om op voedingsetiketten meer informatie te krijgen over de oorsprong van voeding, vooral als het gaat om verse voeding. Dat blijkt uit een onderzoek van Test-Aankoop dat ook in andere Europese landen gevoerd werd, met een vergelijkbaar resultaat. Behalve de oorsprong willen consumenten ook de voedingswaarde kennen. Op het vlak van eerlijker en duidelijker voedseletikettering is echter nog veel werk aan de winkel, meent Test-Aankoop. “Hoe duidelijker, concreter, specifieker de informatie, hoe beter voor de consument”, zegt Jean-Philippe Ducart van Test-Aankoop.

Herkomst is, na houdbaarheidsdatum en prijs, een belangrijk criterium voor de consument. Voor de herkomstvermelding komen er in 2014 nieuwe Europese regels, maar Test-Aankoop wil meer en beter. “Als vlees en melk als ingrediënt gebruikt worden, zou de herkomst vermeld moeten worden”, zegt Ducart.Voor etiketten komen er eveneens nieuwe regels, maar die treden pas eind 2016 in werking. “Fabrikanten krijgen hiervoor een erg lange overgangsperiode. Bovenop die regels is er eigenlijk nood aan een universeel systeem, op de voorkant van de verpakking, aan de hand van de benaming van het nutriënt, het gehalte in gram en het percentage in Dagelijkse Voedingsrichtlijn (GDA), en dat alles in een betekenisvolle kleur”, aldus Ducart.Test-Aankoop klaagt ook aan dat bij sommige producten met vruchten de consument om de tuin geleid wordt door het gebruik van de term ‘aroma’ bij bijvoorbeeld yoghurts. (DLA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content