Eenmaking Europees luchtruim heeft lood in de vleugels

04/12/12 om 15:29 - Bijgewerkt om 15:29

(Belga) De Europese Commissie zal begin 2013 inbreukprocedures lanceren tegen alle lidstaten die treuzelen met de eenmaking van het Europese luchtruim. De vertraging kost tijd, geld en CO2, zo betoogde de Commissie dinsdag.

Eenmaking Europees luchtruim heeft lood in de vleugels

Volgens Europese wetgeving moest het nationaal georganiseerde luchtruim boven Europa vandaag plaats maken voor een nieuw systeem van luchtvaartcontrole, met een opdeling van het Europese luchtruim in 9 functionele blokken. België werkt daarvoor samen met Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Nederland en Zwitserland. Op papier bestaan die blokken reeds, maar in realiteit zijn ze nog steeds niet operationeel. Intussen blijft het luchtverkeer maar toenemen. De Commissie wijst op het prijskaartje. Het voortbestaan van nationale grenzen in de lucht maakt een gemiddelde vlucht 42 kilometer langer dan nodig. Dat werkt vertragingen, extra kosten voor brandstoffen en verkeerscontrole én een hogere CO2-uitstoot in de hand. De jaarlijks meerkost wordt geraamd op bijna vijf miljard euro. Luchtverkeersleiding kost in Europa dubbel zo veel als in de VS. "Het eengemaakt luchtruim is te belangrijk om te mislukken. De economische crisis laat geen status quo toe (...) Er is geen andere optie dan de toepassing van de wetgeving af te dwingen", stelde eurocommissaris voor Transport Siim Kallas. Zijn woordvoerster liet verstaan dat de inbreukprocedures begin volgend jaar gelanceerd worden. In het voorjaar komt er ook een nieuw pakket wetgeving om de hervormingen te versnellen. Europarlementslid Saïd El Khadraoui acht de tijd alvast rijp voor boetes. Hij vindt het "bijna misdadig" dat de lidstaten dralen met een project dat 50 miljoen ton CO2-uitstoot bespaart en 328.000 jobs kan creëren. "Het eengemaakte luchtruim is één van die typische schaalvoordelen die Europa kan aanbieden. Er zijn geen nadelen aan verbonden en het levert de Europese reizigers enkel voordelen op". (MARTIN LEERS)

Onze partners