'Een pikzwarte dag voor Ford Genk'

24/10/12 om 07:44 - Bijgewerkt om 07:44

De hoge loonkosten komen bijna als een mantra terug in de krantencommentaren over de toekomst van Ford Genk. 'Het wordt een pikzwarte dag voor Ford Genk.'

'Een pikzwarte dag voor Ford Genk'

© Belga

Het Nieuwsblad: Een pikzwarte dag

'Dat het een pikzwarte dag wordt in Genk, er is geen ontkomen aan,' schrijft Peter Mijlemans in Het Nieuwsblad. 'De eerste vraag die de politici zo snel mogelijk moeten beantwoorden is: hoe kunnen we de onmiddellijk getroffen gezinnen een nieuwe toekomst geven zonder zoveel mogelijk mensen op brugpensioen te sturen?'

'Het is niet zeker of de Ford-top vandaag de echte reden voor zijn ingreep geeft. Mocht het een keer de waarheid zijn: dan nog koopt niemand in Genk er iets mee.'

De Standaard: Als Ford dom handelt, moeten wij dat niet ook gaan doen 'De eerste reactie zal er één zijn van woede,' schrijft Guy Tegenbos in De Standaard. 'Als Ford dom handelt moeten wij dat niet ook gaan doen.' Volgens Tegenbos dreigen drie fouten: een brugpensioen op te vroege leeftijd (beter zoveel mogelijk mensen aan ander werk helpen), stoppen met auto-industrie in Vlaanderen en niets doen aan de hoge loonkosten.

De Tijd: Laat ons het probleem van de concurrentiekracht eindelijk aanpakken

'De federale regering staat voor de opdracht om de concurrentiekracht van de Belgische bedrijven groter te maken, stelt Bart Haeck in De Tijd. 'Ford Genk leert ons dat we de begroting niet kunnen saneren met nieuwe belastingen die op de schouders van bedrijven vallen. Vandaag zijn alle ogen op Ford Genk gericht, maar het probleem zit veel dieper en breder dan dat. Laat ons het eindelijk aanpakken.'

Gazet Van Antwerpen: Lasten op arbeid moeten nu omlaag

'De lasten op arbeid moeten nu omlaag,' meent Paul Geudens in Gazet Van Antwerpen. 'Laat Ford en de honderden ontslagen van de voorbije dagen een les zijn. Hoe langer we wachten, hoe dieper we wegzakken en hoe moeilijker het wordt om ons te herpakken.'

Het Belang van Limburg: moeilijke jaren

Wie raakt aan Ford Genk, raakt aan Limburg. Massale ontslagen bij Ford Genk doen denken aan de sluiting van de mijnen. Daarbij kwamen 20.000 kompels op straat staan. De provincie kwam er maar bovenop kwam na een grootscheepse reconversie.

'We staan als provincie opnieuw voor moeilijke jaren,' zegt Eric Donckier in Het Belang van Limburg. 'In het verleden zorgde dat voor grote eendracht en inventiviteit. Na vele jaren van hard vechten kwam onze provincie versterkt uit de reconversie na de sluiting van de mijnen. Dat moet ook nu de uitdaging zijn.'

De Morgen heeft een standpunt over wat de krant de 'laffe journalistiek' van RTBF-journalist Frédéric Deboursu noemt. Zijn boek 'Koningskwesties' is volgens Bart Eeckhout een ontluisterende aaneenschakeling van anonieme geruchten. Het Laatste Nieuws heeft een commentaar over de begrotingscontrole. (EE)

Lees meer over:

Onze partners