Eén op twee Belgen koopt Fairtrade, ondanks crisis

(Belga) Eén op de twee Belgische gezinnen heeft in 2012 regelmatig Fairtrade-producten in huis gehaald, tegenover één op de drie in 2011. Dit vertaalt zich in een stijging van de omzet met 12 procent, zo blijkt uit cijfers van het marktonderzoeksbureau GfK en uit de jaarcijfers 2012 van Max Havelaar België, de keurmerkorganisatie die de producten op de markt brengt.

“Ondanks de crisis en een laag consumentenvertrouwen hechten we meer en meer belang aan eerlijke producten”, concludeert Max Havelaar. De organisatie verwacht dat deze stijgende trend zich ook dit jaar zal doorzetten en spreekt in een mededeling van “een groeiprognose van 15 procent” voor 2013. Fairtrade “zijn kwaliteitsvolle producten met een duurzame impact op het leven van miljoenen mensen in het Zuiden”, stipt Lily Deforce, directeur Max Havelaar, daarbij aan. De frequente Fairtrade-kopers zijn gezinnen met kinderen (meer dan 35%) en vaak hoger opgeleiden. Uit de cijfers van GfK blijkt bovendien dat consumenten die voorheen al bewust voor Fairtrade kozen, nu gemiddeld 7,5 procent meer spenderen aan “faire” producten ten opzichte van 2011. Eén op twee winkelpunten heeft ondertussen Fairtrade in zijn aanbod. Supermarktketens Delhaize, Carrefour, Colruyt en Lidl nemen met 70 procent het gros van de verkoop voor hun rekening. De omzet in de Oxfam-wereldwinkels is goed voor 16 procent. De totale geschatte marktwaarde van Fairtrade-producten bedraagt 86 miljoen euro. De consument van Fairtrade koopt vooral bananen (45% van de kopers), gevolgd door suiker (25%), chocolade (17%) en koffie (15%). (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content