Eén op de twee televerkopers leeft regels rond informatieverplichting niet na

01/07/16 om 14:44 - Bijgewerkt om 14:44

Bron: Belga

(Belga) Uit een onderzoek van de Economische Inspectie blijkt dat 9 op de 16 televerkoopbedrijven de wettelijke voorschriften over de informatieverplichting niet helemaal naleven. De meeste inbreuken hebben betrekking op het niet of zeer onvolledig informeren van de consument in de precontractuele fase. Dat meldt minister van Consumenten Kris Peeters (CD&V).

Eén op de twee televerkopers leeft regels rond informatieverplichting niet na

Eén op de twee televerkopers leeft regels rond informatieverplichting niet na © BELGA

De Economische Inspectie onderzocht zeventig bedrijven die actief zijn op het terrein van telefonische marketing. Zestien daarvan doen aan georganiseerde televerkoop in de relatie B2C (business-to-consumer). Bij negen van die zestien bedrijven werden één of meerdere inbreuken vastgesteld. Die hadden vooral betrekking op het niet of zeer onvolledig informeren van de consument in de precontractuele fase. Zo komt essentiële informatie, zoals het bestaan van het wettelijk herroepingsrecht, vaak niet of nauwelijks aan bod. Ook het commerciële doel van de oproep - het afsluiten van een koop - wordt vaak verhuld. Een andere vaststelling is dat de televerkoper niet altijd duidelijk communiceert over zijn identiteit of die van het callcenter. Het onderzoek mondde uit in één proces-verbaal van waarschuwing en negen pro Justitia. De betrokken ondernemingen kregen een geldboete voorgesteld als voorstel van minnelijke schikking. Die boete kan oplopen tot 60.000 euro. "De regels zijn er om de consument te beschermen", zegt minister Peeters. "Ik wil daar op toezien. De Economische Inspectie zal dan ook blijven controleren." (Belga)

Onze partners