Een op de drie uitzendkantoren blijft discrimineren

02/07/12 om 07:11 - Bijgewerkt om 07:11

(Belga) Bijna een derde van de uitzendkantoren blijft ingaan op discriminerende vragen van klanten. Dat blijkt uit onderzoek van de sector zelf. De Standaard en Het Nieuwsblad berichten hier over.

Twee jaar geleden toonde een Volt-undercoverreportage aan dat zes op de acht interimkantoren ingingen op de vraag naar uitsluitend blanke kandidaten. Zo werd later Adecco veroordeeld omdat het lijsten bijhield met ondernemingen die enkel Belgen willen aanwerven, via de code BBB (Blanc Bleu Belge). Ook leeftijdsdiscriminatie bleek regelmatig voor te komen, toonde hetzelfde VRT-programma undercover aan. Om het negatieve imago te keren, zette de sectorfederatie Federgon zelf interne controles op. Ze ging via het zogenaamde mystery shopping anoniem na wie over de schreef gaat. Een eerste controle wees vorig jaar uit dat 28 procent van de uitzendkantoren fout handelt. Federgon-directeur Herwig Muyldermans geeft toe dat het beter kan, maar ziet wel vooruitgang. Grote en middelgrote bedrijven scoren immers beter dan vorig jaar. Daar daalt de discriminatie respectievelijk van zes naar vier en van 33 naar 27 procent. De stijging is vooral toe te schrijven aan de kleintjes (van 35 naar 40 procent). Zondaars moeten een actieplan uitwerken. Wie bij een derde controle nog betrapt wordt op discriminerende praktijken, kan het Federgon-kwaliteitslabel verliezen. Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) vindt niet dat het fout loopt met de zelfregulering in de sector. Integendeel, het gaat de goede richting uit, stelt zijn woordvoerder. "Het probleem stelt zich vooral bij de kleinere bedrijven en de maatregelen van Federgon zijn een straf signaal." (MVL)

Onze partners