‘Een op acht leerkrachten presteert ondermaats’

© Belga

Schooldirecties oordelen dat bijna 12 procent van hun leerkrachten ondermaats werk leveren. Dat is meer dan bij gelijkaardig onderzoek in het buitenland.

Het onderzoek, waarover wordt bericht in De Standaard en Het Nieuwsblad, werd gevoerd door de Universiteit van Antwerpen. 325 directies van secundaire Vlaamse scholen werden ondervraagd over de kwaliteit van hun leerkrachten. Er werden 25 kenmerken voorgelegd.

De directies vonden dat gemiddeld 11,9 procent van hun leerkrachtig als “onderpresteerder” mochten aangeduid worden.

Schrikken

De leerkrachten werden beoordeeld op kenmerken zoals “leerlingen niet kunnen motiveren” of “het leerplan niet kunnen realiseren”. De meeste onvoldoendes dienden de directies toe wegens “technisch functioneren”, dat betekent onder meer dat de leraar er onvoldoende in slaagt de klas onder controle te houden of leerlingen te evalueren.

“Dat is schrikken”, zegt Dimitri Plas over het percentage “onderpresteerders”. Hij is zelf pedagogisch directeur in een school en verrichtte het onderzoek in het kader van zijn masterproef aan de Universiteit Antwerpen.

“In buitenlands onderzoek vind je cijfers tussen 5 en 10 procent. Hier was de vraagstelling wel anders.”

(Belga/RR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content