Ewald Pironet

‘Een imagocampagne voor België is slag in het water als we ons land niet snel op de rails krijgen’

‘Een imagocampagne om ons land weer positief op de kaart te zetten is weggegooid geld als de problemen waarmee we kampen niet worden aangepakt’, schrijft senior writer van Knack Ewald Pironet.

De federale regeringen en de deelstaten hebben vandaag op het Overlegcomité beslist om samen een imagocampagne uit te werken die ons land weer positief op de kaart moet zetten na de aanslagen in Zaventem en Brussel. Alle regeringen zeggen dat ze bewust zijn van de noodzaak om het imago van ons land weer op te poetsen.

‘Een imagocampagne voor België is slag in het water als we ons land niet snel op de rails krijgen’

Dat het niet goed gesteld is met het imago van België is een understatement: ons land wordt in de buitenlandse pers om de haverklap omschreven als een ‘failed state’, een falende staat. Dat mag wat overtrokken zijn – het is hier natuurlijk lang niet zo erg als in bijvoorbeeld Somalië – toch kan er gerust gesproken worden van een falend bestuur. De Nederlandse krant gaf onlangs een opsomming van wat er hier verkeerd loopt: ‘gevangeniswezen in crisis, politieorganisatie onder vuur, veiligheidsstructuur te zwak, hoofdstedelijke autowegen in verval. De lijst zou niet veel langer mogen worden’, zo luidde het.

Ze zag dan nog allerlei zaken over het hoofd, zoals de stakingen die de luchthaven van Zaventem om de haverklap lam legden, musea met lekkende daken, tunnels waarvan de plafonds naar beneden komen…

Brokkelstaat België

Dit alles is niet de schuld van de regeringen van Charles Michel of van Geert Bourgeois, wel het gevolg van decennia lang makkelijk besparen op overheidsinvesteringen, waarvan we nu het resultaat zien: brokkelstaat België. Dat men zich in het buitenland daarover meer en meer zorgen maakt, hoeft niet te verwonderen aangezien we de hoofdkwartieren van de Europese Unie en de NAVO huisvesten.

Nu willen alle regeringen dus met een gezamenlijke imagocampagne komen. Dat is een slag in het water als we ons land niet snel opnieuw op de rails krijgen. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om ons land aan te prijzen als logistiek centrum als onze wegen er erbarmelijk bijliggen en de files elke dag aangroeien. Het heeft geen zin om Brussel als toeristisch centrum aan te bevelen als de tunnels moeten gesloten worden omdat er brokstukken naar beneden vallen. En als Zaventem regelmatig plat wordt gelegd door sociale acties die niets te maken hebben met het algemeen belang, maar alles met het eigen belang van een kleine groep mensen. Het heeft geen zin om België te promoten als een modern land als heel wat stations er vies en vuil bijliggen en de stiptheid van de treinen nog altijd te wensen over laten.

Een imagocampagne is weggegooid geld als de problemen waarmee we kampen niet worden aangepakt.

Partner Content