Duizenden betogers in Brussel

© Belga

Volgens de vakbonden trekken 80.000 mensen door Brussel om te manifesteren tegen de saneringskoers van de toekomstige regering Elio Di Rupo (PS).

Voor meer informatie:
www.mivb.be

www.delijn.be

De vakbonden betogen tegen de besparingsmaatregelen die ze onrechtvaardig en onevenwichtig noemen. Ze vinden dat er te veel wordt gesaneerd op de rug van de oudere werknemers, van werklozen en jongeren en te weinig bij de grote vermogenden en de bedrijven.

De vakbonden verzamelden rond 9.30 uur op de Bolivarlaan aan het Noordstation, waar vanaf 10 uur de vakbondsleiders Rudy De Leeuw (ABVV), Luc Cortebeek (ACV), Anne Demelenne (ABVV), Claude Rolin (ACV) en Jan Vercamst (ACLVB) toespraken hielden.

Daarna trok de kop van de optocht rond 10.40 uur naar het Zuidstation via de Jacqmainlaan, het De Brouckèreplein, de Anspachlaan en de Lemonnierlaan. De politie voorziet heel wat moeilijkheden voor het verkeer in Brussel, waar de tunnels van de kleine ring gesloten worden.

De manifestatie is rond 12 uur beëindigd aan het Zuidstation. De vakbonden worden ontvangen door formateur en toekomstig premier Elio Di Rupo (PS). Ze hopen er, aldus Luc Cortebeeck (ACV), van de formateur te horen dat er nog marge is om de besparingsmaatregelen te milderen. De bonden
wachten die bijeenkomst af alvorens ze zich uitspreken over verdere acties.

Liberale vakbond vaak kop van jut

Bij de start van de betoging maakten de vakbondsleiders nog eens duidelijk waarom ze dit signaal willen geven. Zoals bekend, vinden de bonden de begrotingsmaatregelen van de volgende regering Di Rupo onrechtvaardig en onevenwichtig. Volgens hen worden de oudere werknemers, de jongeren en de werklozen getroffen, en blijven de bedrijven en de vermogenden te veel buiten schot.

“Het is niet ernstig dat de werknemers en de mensen met een sociale uitkering veel meer dan hun fair deel moeten doen”, aldus ACV-voorzitter Luc Cortebeeck, die ook nadrukkelijk het recht verdedigde van de vakbonden om te betogen. ABVV-voorzitter Rudy De Leeuw sloot zich daarbij aan. “Dit plan moet veranderen”. Jan Vercamst, voorzitter van de liberale vakbond, noemde de begroting een aanslag op de toekomst van de werknemers en de kinderen.

Kop van jut was vaak de liberale partij. Verscheidene betogers droegen een foto van een lachende Vincent Van Quickenborne en Alexander De Croo met daaronder het opschrift “Dank u liberalen. De werknemers zullen wel betalen”.

Een gepensioneerde betoger die samen met 600 anderen uit Izegem was afgezakt naar Brussel, vatte het samen met: “De gewone man zal alles
mogen betalen”.

80.000 manifestanten

Volgens de vakbonden was er een opkomst van 80.000 mensen. De politie maakt gewag van 40.000 mensen, “maar dat moet met een zeer zware korrel zout worden genomen, want doordat heel wat betogers niet langs de verzamelplaats zijn gegaan is er geen officiële telling”, aldus de Brusselse politie.

Volgens de politie zijn er 35 bussen aangekomen en kwamen 20.000 mensen met de trein.

De betoging verliep met het gebruikelijke lawaai van voetzoekers, maar incidenten bleven op het eerste zicht uit. Duizenden betogers in rood, groen en blauw trokken door het centrum richting Zuidstation. Onder de deelnemers heel wat leden van metaalvakbonden, maar ook werknemers van bedrijven als ArcelorMittal, AB InBev, de Antwerpse haven, Picanol, Caterpillar. Ook de openbare diensten waren goed vertegenwoordigd.

De bonden kondigden de nationale betoging aan op 15 november, toen de onderhandelaars nog geen akkoord over de federale begroting gesloten hadden. Nu hekelen ze de onrechtvaardigheid van de saneringsplannen.

Reacties werkgevers: ‘Praten is beter dan staken’

“Praten is beter dan staken.” Dat zegt het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). “Kunnen we niet beter samenwerken aan een oplossing van één van de grootste schandes van deze tijd: vele honderdduizenden werklozen, jeugdwerkloosheid, werkloze vijftigplussers,… en toch bijna honderdduizend vacatures!”, vraagt Pieter Timmermans, directeur-generaal van het VBO, zich af.

De organisatie pleit voor een actieplan dat het regeringsbeleid kan schragen en versterken en een gemeenschappelijk charter van waaruit een stappenplan kan worden ontwikkeld. Het VBO wil eerstdaags een initiatief nemen “omdat het hier gaat om een problematiek die iedereen aanbelangt: de werknemers, de werkzoekenden, de ondernemers en de overheid. Wie constructief en in dialoog mee aan deze kar wil trekken, is welkom”, besluit Timmermans.

Unizo lanceerde de actie www.wijstakenniet.be, waar bijna 42.000 mensen hun handtekening al gezet hebben onder de “positieve oproep aan al wie bereid blijft de handen uit de mouwen te steken om de crisis op een realistische manier te lijf te gaan.”

De Lijn in Vlaanderen
De dienstverlening van De Lijn isvolgens de laatste berichten nog steeds zwaar verstoord op het hele net. Dat meldt de openbaarvervoersmaatschappij.

Veel chauffeurs zijn niet uitgereden omdat ze in Brussel deelnemen aan de vakbondsbetoging tegen de besparingen van de nieuwe regering.

In Antwerpen is er grote hinder in de hele provincie. Een bus op drie is uitgereden. Op de tramlijnen 2, 5, 10, 11 en 24 rijden geen trams, op de andere tramlijnen is het aanbod zeer beperkt. In Limburg rijdt de helft van de bussen.

In Gent rijden de tramlijnen 1 en 4 en de buslijnen 3 en 5 volgens zondagdienst. Er rijden geen andere stadslijnen in Gent. Op de streeklijnen naar Gent rijden twee bussen op drie.

In de regio’s Dender, Waasland en Vlaamse Ardennen rijdt 60 pct van de bussen. In Vlaams-Brabant is de hinder het grootst in de regio’s Dilbeek, Pajottenland en het noordwesten van de provincie, aldus De Lijn.

Op de stadslijnen van Leuven rijdt de helft van de bussen. Op de streeklijnen rond Leuven en in het Hageland rijdt 70 procent van de bussen. In de regio Oostende rijdt ongeveer de helft van de bussen.

Het aanbod op de streeklijnen is in West-Vlaanderen iets beter dan op de stadslijnen. In de regio’s Brugge en Kortrijk rijdt ongeveer 70 procent van de bussen. In Roeselare en omgeving rijdt alles vrijwel normaal. Een kusttram op de vier is uitgereden.

Drukke avondspits

Op het net van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB is er vrijdagmiddag nog steeds zware hinder. Verschillende tunnels werden afgesloten voor het verkeer. “Toch is het verkeer momenteel erg rustig”, zegt Inge Paemen van Mobiris.

Volgens Mobiris eindigde de ochtendspits vrijdag een uur eerder dan normaal. “Ik vermoed dat heel wat mensen hun auto aan de kant hebben laten staan”, aldus nog Paemen. De metro-, tram- en buslijnen van de MIVB ondervinden vrijdagmiddag nog steeds zware hinder, aldus de MIVB.

De ochtendspits op het wegennet was vrijdagmorgen iets zwaarder dan op een gemiddelde vrijdag. De reistijden en de files lagen cijfermatig iets boven het gemiddelde, maar waren niet uitzonderlijk, zegt Hajo Beeckman, de woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum.

Ook wordt gevreesd dat de syndicale actie gevolgen zal hebben voor de traditioneel drukke avondspits, door de grotere stroom aan terugkerend verkeer. Het Verkeerscentrum raadt aan om vooraf de verkeersinformatiebulletins te raadplegen. (Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content