Dubbel zoveel klachten over te vroeg vertrekkende treinen

25/07/16 om 18:45 - Bijgewerkt om 18:45

Bron: Belga

(Belga) Het aantal klachten dat de NMBS ontving over treinen die te vroeg vertrekken is de afgelopen jaren nagenoeg verdubbeld, van 189 in 2012 tot 345 in 2015. In 2013 werden 229 klachten genoteerd en in 2014 243. Omdat een vervroegd vertrek eerder uitzonderlijk is houdt de NMBS er geen statistieken over bij. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit François Bellot op een schriftelijke vraag van Veli Yüksel (CD&V).

Dubbel zoveel klachten over te vroeg vertrekkende treinen

Dubbel zoveel klachten over te vroeg vertrekkende treinen © BELGA

"Indien een trein te vroeg vertrekt is dat meestal te wijten aan een onoplettenheid van het treinpersoneel omdat het horloge niet correct is ingesteld of omdat de acties betreffende vertrekprocedures niet op het juiste tijdstip worden uitgevoerd. Als een treinbegeleider de oorzaak is dan wordt voorzien in een individuele opvolging", aldus de minister op basis van informatie via hij van de NMBS ontving. Het 'Handboek van de treinbegeleider' bevat de richtlijnen die het treinpersoneel moet naleven om de treinen op het voorziene tijdstip te laten vertrekken. Zo dient de treinbegeleider in het bezit te zijn van een correct ingesteld horloge, neemt hij tijdig het initiatief om de vertrekprocedure te starten en houdt hij hierbij rekening met het type materieel, de samenstelling en de sluitingssnelheid van de deuren. "De Directie Transport van de NMBS wijst het betrokken personeel regelmatig op deze procedure", aldus Bellot. (Belga)

Onze partners