Drie kwart van sites die spelletjes en muziek verkopen schenden consumentenbescherming

06/12/12 om 19:41 - Bijgewerkt om 19:41

(Belga) Drie kwart van de websites in de Europese Unie die tegen betaling spelletjes, boeken of muziek aanbieden, schenden de regels rond consumentenbescherming. Dat blijkt uit een screening van 333 websites. Van de 11 onderzochte Belgische websites bleek geen enkele in orde met de regels rond consumentenbescherming. Zo blijkt uit cijfers van de Europese Commissie.

Uit de Europese "bezemactie" blijkt dat 254 van de 333 onderzochte websites (ofwel 76 procent) de EU-wetgeving voor consumentenbescherming lijkt te schenden. Een situatie die volgens de Commissie des te "zorgwekkender" is omdat een belangrijk deel van de doelgroep bestaat uit kinderen. Van de 55 gecontroleerde websites die spelletjes voor kinderen jonger dan 14 verkopen, leek 71 procent in strijd met de EU-wetgeving. Gebruikers moeten zich vaak door een "woud van contractvoorwaarden" heen klikken en vaak worden kinderen verleid tot het kopen van extra elementen voor "gratis" spelletjes. "De helft van de gedownloade spelletjes wordt aangekondigd als 'gratis', maar blijkt in een later stadium betalend en dan loopt de factuur voor de ouders al snel op", aldus Europees Commissaris voor Gezondheid en Consumentenbeleid Tonio Borg. Van de 11 onderzochte Belgische sites lijkt er geen enkele in orde met de EU-regels rond consumentenbescherming. Het gaat om sites met een .be-adres, maar geen van de betrokken sites zou zijn maatschappelijke zetel in België hebben. Uit cijfers blijkt dat steeds meer Europeanen spelletjes, muziek en boeken aankopen via het internet. De afgelopen 12 maanden maakte gemiddeld 79 procent van de Europese consumenten gebruik van onlinemuziekdiensten en 60 procent van onlinespelletjes. (MVL)

Onze partners