Drie consumenten op tien kopen wintersolden op krediet

Dertig procent van de consumenten die in 2011 wintersolden aankochten deden daarvoor een beroep op een consumentenkrediet.

Dat is het hoogste peil in vijf jaar en veel hoger dan in 2010 toen 12 procent van de consumenten verklaarden dat ze wintersolden met een krediet betaalden. Dat blijkt uit een enquête van de verbruikersorganisatie OIVO, die sinds 2007 de wintersolden onderzoekt.

Bijna 1 op de 2 consumenten (48 procent) heeft vorige winter soldenaankopen gedaan. Dat is een groter bezoekersaantal dan de cijfers van de voorbije vijf jaar. Het waren er zelfs 10 procent meer dan in 2008, hét financiële crisisjaar, zo meldt OIVO.

Het meest voorkomende profiel voor de wintersoldenkoper is dat van een vrouw/een man van 18 tot 29 jaar of een veertiger die deel uitmaakt van een gezin met vijf personen. De alleenstaande consumenten laten zich minder vaak in met de wintersolden. Dat geldt ook voor de inwoners van Wallonië en 65+’ers.

Kinderkleding

Dertigers laten zich tijdens de wintersolden vaker verleiden tot het kopen van kinderkleding, maar minder van klein elektrisch huishoudmateriaal of computer- en hifimateriaal. Anderzijds kopen mensen van 50 tot 64 jaar vaker kleine elektrische huishoudtoestellen. De minst begoede gezinnen kopen minder talrijk dan het gemiddelde kinderkleding.

Wantrouwen neemt toe

Het wantrouwen van de consumenten voor de wintersolden neemt geleidelijk aan toe: van 70 procent in 2007 steeg het naar 80 procent in 2010 en 2011. Waalse en Brusselse consumenten blijken wantrouwiger te zijn dan de Vlamingen.

Zeven op de 10 consumenten geven toe dat ze meer uitgeven dan voorzien tijdens de wintersolden. Bijna de helft van de consumenten zetten geld opzij en een kwart schroeft andere uitgaven terug om tijdens de wintersolden aankopen te kunnen betalen. (Belga/SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content