Doven verlichting snelweg levert financieel nog niets op

© Belga

De kostprijs voor de verlichting langs de Vlaamse autosnelwegen is toegenomen in 2011. Nochtans gaan de lichten sinds midden vorig jaar ’s nachts uit.

De kostprijs voor de verlichting langs de Vlaamse autosnelwegen is toegenomen in 2011. Nochtans gaan de lichten sinds midden vorig jaar ’s nachts uit, behalve op ringwegen en op- en afritten. Maar de elektriciteitsprijzen zijn zodanig gestegen dat de besparing de factuur niet doet dalen, blijkt uit het antwoord van Vlaams minister Hilde Crevits op een schriftelijke vraag van Robrecht Bothuyne (CD&V). Het Agentschap Wegen en Verkeer ging ervan uit dat het doven van de verlichting zou resulteren in een besparing tot 2 miljoen euro. Het elektriciteitsverbruik daalde in 2011 ook effectief met 10 procent. Dat de geschatte energiekosten in 2011 toch stegen van 12,4 tot 12,7 miljoen euro in vergelijking met het jaar voordien is volgens minister Crevits het gevolg “van de gevoelige stijging van de elektriciteitsprijzen in 2011”. In 2009 bedroeg de energiefactuur nog 13,6 miljoen euro.

Wegen en Verkeer onderhoudt langs Vlaamse gewestwegen en autosnelwegen 94.000 verlichtingspalen, samen goed voor 145.000 lampen. Omdat het agentschap bij grondige vernieuwing van installaties steeds kiest voor een energiezuiniger opstelling zal zich de komende jaren een lichte daling manifesteren van het geïnstalleerde vermogen.

In het leveringscontract voor elektrische energie heeft de Vlaamse overheid geopteerd voor 100 procent groene energie. (Belga/INM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content